ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…

اهمیت نیتروژن (N) در گیاه، علایم کمبود نیتروژن در گیاهان

فهرست عناوین

هر گیاهی برای رشد و سلامت خود به مواد غذایی نیاز دارد تا بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشد. یکی از مهم ترین موادی که گیاه باید دریافت کند، نیتروژن است. از ازت یا نیتروژن در کشاورزی به عنوان گلوگاه رشد یاد می شود، زیرا رشد و نمو گیاهان بدون ازت تقریبا غیر ممکن است. به عبارت دیگر برای هر محصول کشاورزی مصرف این عنصر حیاتی خواهد بود. نیتروژن یکی از عناصر مهم است که گیاهان برای رشد و تولید انرژی به آن نیاز دارند. این عنصر در ساخت پروتئین ‌ها، اسیدهای نوکلئیک و کلروفیل نقش بسزایی ایفا می کند. در صورت کمبود نیتروژن، گیاهان قادر به تولید کافی پروتئین نخواهند بود. بنابراین رشد آن ها دچار اختلال می‌ شود. علائم کمبود نیتروژن شامل رنگ پریدگی و زردی برگ ‌ها، رشد ضعیف، تأخیر در گل دهی و میوه‌ دهی و کاهش عملکرد محصولات است. ما در این مقاله شما را به آنچه درباره ازت نیاز است بدانید راهنمایی می کنیم. البته اگر سوالات بیشتری داشته باشید، مشاور علمی و پژوهشی کودیران آماده پاسخگویی به سوالات تخصصی شما است.

کمبود نیتروژن (ازت) در گیاه

* اهمیت نیتروژن در گیاه

* نقش نیتروژن در گیاه

* چرا کمبود نیتروژن می تواند عملکرد بسیاری از محصولات زراعی و باغی را دچار مشکل کند؟

* شکل های جذب نیتروژن توسط گیاه

* چرخه نیتروژن چیست و چه اهمیت برای کشاورزی دارد؟

* علائم کمبود نیتروژن (ازت) در گیاهان زراعی و باغی

راهکار لازم برای رفع کمبود ازت در گیاهان

نقش نیتروژن در گیاه

نیتروژن مهمترین عنصر غذایی در تمام گیاهان روی کره زمین بوده که تعیین کننده رشد رویشی، نمو و تولید آن ها است. در بافت های گیاهی یک تا چهار درصد نیتروژن وجود دارد. نیتروژن در رشد رویشی، گلدهی، تشکیل میوه، عملکرد محصول، رسیدگی میوه ها و مسائل فیزیولوژی پس از برداشت در اکثر محصولات نقش آفرینی می کند. این عنصر در ساخت ترکیبات اسیدهای آمینه و پروتئین، مصرف کربوهیدرات ها، کلروفیل، محرک های رشد و هورمون های گیاهی، آنزیم ها، حامل های انرژی و تنظیم روابط بین فسفر، پتاسیم و سایر عناصر غذایی در گیاهان نقشی فعال دارد.

کلروفیل یک اندامک ضروری برای تشکیل کربوهیدرات است و ماده ایست که به گیاه رنگ سبز می دهد. نیتروژن جزئی از کلروفیل بوده که به تقویت این ویژگی ها کمک می کند. حضور نیتروژن در فرآیندهای گیاهی مانند فتوسنتز ضروری است. بنابراین، گیاهان با نیتروژن کافی نرخ بالایی از فتوسنتز را تجربه می کنند و به طور معمول رشد و نمو بیشتری را نشان می دهند.

چرا نیتروژن مهم ترین عنصر غذایی برای تمام گیاهان کره زمین است؟

چرا کمبود نیتروژن در اکثر خاک های دنیا مطرح است؟

چرا کمبود نیتروژن می تواند عملکرد بسیاری از محصولات زراعی و باغی را دچار مشکل کند؟

این موارد و سوالات زیادی درباره نیتروژن را ما در این مقاله مطرح می کنیم.

نیتروژن هر خاکی تابع خصوصیات آن خاک است. عموما خاک های مناطق خشک و نیمه خشک با کمبود بیشتری مواجه هستند، بین کربن آلی و نیتروژن یا همان ازت، رابطه ای مهم وجود دارد، بطوریکه در هر خاکی که با فقر ماده آلی مواجه است حتما ما مقدار ازت کمتری داریم. چون عموما همه خاک های ایران با کمبود ماده آلی مواجه هستند، می توان مطرح کرد که کمبود ازت در تمام خاک های ایران شیوع دارد. نکته دیگر اینکه وجود ازت و پایداری آن بسیار کم است، زیرا این عنصر به شدت تحت تاثیر آبشویی قرار می گیرد و یا اینکه به صورت گاز آمونیاک خارج می شود.

از آنجایی که اندام های جوان و در حال رویش گیاهان نیاز زیادی به این عنصر دارند و نیتروژن در گیاه به شدت متحرک است، لذا در صورت عدم تامین آن برای گیاه، نیتروژن از اندام های مسن تر آزاد و به قسمت های در حال رویش منتقل می شود. در نتیجه علایم کمبود نیتروژن بیشتر در اندام های مسن تر متمرکز است. نیتروژن در گلدهی بسیار موثر بوده و باعث افزایش تعداد گل ها در درختان میوه می شود. بنابراین نیتروژن تشکیل میوه و عملکرد را نیز افزایش می دهد. با تمام وجود مصرف بیش از حد این عنصر با توجه به افزایش دوره رویشی اکثر گیاهان، مانع مهمی در آغاز دوره زایشی گیاه به شمار می آید. به همین دلیل، در تولید اقتصادی و مدیریت تغذیه ای محصولات کشاورزی برای شروع مرحله گلدهی و گلریزی کامل گیاه، میزان مصرف کودهای نیتروژنی کاهش و مصرف کودهای پتاسیمی افزایش می یابد.

کمبود برخی عناصر مانند روی و مس که رشد رویشی گیاه را محدود می کنند باعث افزایش غلظت نیتروژن در برگ ها می شود. در چنین شرایطی نه تنها مشکلات رشد رویشی گیاه را رفع نمی کند بلکه باعث تشدید کمبود عناصر محدود کننده رشد گیاه نیز می شود. نیتروژن در رسیدگی میوه موثر است. چنانچه غلظت آن در گیاه بیش از حد مطلوب باشد، باعث تحریک ریزش زودتر یا شدیدتر قبل از برداشت میوه، رسیدگی بیش از حد میوه ها و کمبود برخی عناصر غذایی مانند کلسیم در میوه ها شده و از عمر انبارداری آن ها می کاهد. در گیاهانی که دچار کمبود نیتروژن هستند، کربوهیدرات های تولید شده نمی توانند به اسیدهای آمینه تبدیل شوند. در نتیجه تجمع کربوهیدرات ها باعث به وجود آوردن ساقه های بلند و چوبی در گیاه می شود. علاوه بر این ممکن است این کربوهیدرات ها در تولید آنتوسیانین مصرف شوند و منجر به ایجاد رنگ ارغوانی در برگ ها، دمبرگ ها و ساقه ها گردند. این مشکل در شرایط کمبود نیتروژن در گیاهانی مانند گوجه فرنگی و ذرت بیشتر نمایان است.

دادن کود حیوانی که با نیتروژن غنی شده باشد، باعث افزایش اندازه میوه می شود. نیتروژن همچنین اثر غیر مستقیم بر حجم میوه و وزن هزار دانه غلات دارد. این عنصر با شرکت در ساختمان هورمون سیتوکینین باعث تسریع در بزرگ شدن سلول ها در دانه های گیاهان به ویژه گیاهان دو لپه ای می شود. نیتروژن بیش از حد باعث اختلال در رنگ بندی گیاهان (به ویژه در سیب) شده و اثر منفی در این مورد دارد. در اغلب موارد افزایش یک درصدی نیتروژن در برگ ها باعث کاهش پنج تا هفت درصدی رنگ میوه می شود. همچنین نیتروژن بیش از حد علاوه بر اینکه باعث افزایش رشد علف های هرز در مزارع و باغ های میوه می شود، موجب کاهش مقاومت درختان میوه در مقابل آفات و بیماری ها و خوابیدگی غلات می گردد.

شکل های جذب نیتروژن توسط گیاه

نیتروژن به دو شکل نیترات NO3- و آمونیوم NH4+ جذب گیاه می شود. نیتروژن گیاه عمدتا از طریق ریشه جذب خواهد شد. بخش اعظمی از نیاز نیتروژن اکثر گیاهان مانند گندم، جو، یولاف و چغندرقند از طریق نیترات تامین می شود. با این وجود تعداد محدودی از گیاهان مانند برنج و سیب زمینی جذب آمونیوم را به جذب نیترات ترجیح می دهند. عواملی مانند نوع گیاه، شرایط کشت (مزرعه یا گلخانه)، مرحله و سرعت رشد گیاه و غلظت CO2 در محیط در ترجیح جذب نیترات و یا آمونیوم توسط گیاه نقش مهمی دارند. جذب نیترات توسط گیاه منجر به قلیایی شدن موضعی محیط اطراف ریشه و برعکس جذب آمونیوم باعث اسیدی شدن موضعی اطراف ریشه گیاه می شود. همچنین گیاهان می توانند مقداری از نیاز نیتروژنی خود را به صورت مولکول اوره جذب نمایند. اوره رایج ترین کود نیتروژنی در سطح جهانی (51 درصد) است که به صورت مولکولی نیز قادر به جذب است.

نقش ویژه و کلیدی نیتروژن در گیاه

نیتروژن یکی از اجزاء اساسی مورد نیاز گیاهان بوده و برای رشد و توسعه آن ها بسیار حیاتی است. این عنصر غذایی در مقادیر زیاد توسط گیاهان مصرف می‌ شود و همچنین در تأمین نیازهای غذایی آن ها نقش کلیدی دارد. در واقع نیتروژن پرمصرف‌ ترین عنصر غذایی برای گیاهان است.

* رشد و تقسیم سلولی: نیتروژن برای تولید سلول‌ های جدید و رشد سلول‌ های موجود در گیاهان ضروری است. در واقع نیتروژن عنصر رشد رویشی است.

* تولید پروتئین‌ ها: نیتروژن جزئی از اسیدهای آمینه است که در ترکیب پروتئین‌ ها دخالت دارد. کودهای حاوی نیتروژن می‌ توانند مواد پروتئینی گیاهان را افزایش دهند که برای ساختار و عملکرد سلول‌ ها و بافت‌ های گیاهی بسیار مهم هستند.

* حفظ رنگ سبز برگ‌ ها: نیتروژن نقش اساسی در ساختار کلروفیل و رنگ سبز برگ‌ ها و فعالیت فتوسنتزی گیاهان دارد. حضور کافی نیتروژن به برگ‌ ها کمک می‌ کند تا سلامت و سبزینگی خود را حفظ کرده و فرآیند تولید غذا از طریق فتوسنتز را به خوبی انجام دهند. تولید غذای کافی در برگ برابر رشد و تولید عملکرد است.

* تأثیر بر فعالیت آنزیم‌ ها: نیتروژن نقش مهمی در فعالیت آنزیم‌ های گیاهی دارد. این عنصر به عنوان فعال‌ کننده این آنزیم‌ ها عمل می‌ کند. این فرآیندها به تولید و عملکرد گیاهان در تمام مراحل رشد و توسعه آن ها کمک می‌ کنند.

چرخه نیتروژن چیست و چه اهمیت برای کشاورزی دارد؟

نقش نیتروژن در گیاهان به حدی پررنگ است که از روش های گوناگون، کشاورزان و باغداران به دنبال تامین این عنصر ضروری برای محصولات خود از روش های مختلف می روند. عموما کشاورزان با کمبود این عنصر در زمین‌ های کشاورزی خود رو به رو هستند. استفاده از دانش چرخه‌ نیتروژن به دستیابی به سودهای اقتصادی برای آنان منجر می‌ شود. از سوی دیگر زمانی که میزان ازت تزریقی به خاک از نیاز گیاه بیشتر شود، امکان ورود میزان اضافی نیترات به زمین و آب‌ های سطحی وجود دارد. مدیریت میزان ورود ازت به خاک، برای دستیابی به تعادل میان افزایش سودآوری محصولات از یک سو و مقدار مناسب نیتروژن در منابع آب از سوی دیگر از جمله مواردی است که می‌ بایست مورد توجه قرار گیرند. عملکرد نیتروژن در خاک پیچیده است اما کسب آگاهی از اطلاعات پایه‌ ای این چرخه در خاک، به مدیریت بهتر آن کمک می‌ کند.

نیتروژن به شکل‌‌ های مختلف در سیستم خاک حضور دارد و به راحتی از شکلی به شکل دیگر تبدیل می‌ شود. به مسیری که همواره نیتروژن به درون و بیرون خاک طی می‌ کند، چرخه نیتروژن می‌ گویند. این چرخه به شدت تحت تاثیر عناصر بیولوژیکی قرار دارد. این عناصر هم در ادامه تحت تأثیر شرایط غالب آب‌ و هوایی و ویژگی‌ های فیزیکی و شیمیایی خاک هستند. گستردگی و تفاوت این ویژگی‌ ها در مناطق مختلف، تغییرات نیتروژن را در هر منطقه منحصر به فرد می‌ کند.

منابع اصلی نیتروژن در جهان

در جهان می توان عنصر نیتروژن را با چند منبع در دسترس داشت. علاوه بر اینکه به صورت طبیعی نیتروژن در طبیعت یافت می شود و از طریق هوا می توان به این عنصر دسترسی داشت، از روش های دیگر مانند کودهای صنعتی و کود حیوانی نیز امکان تامین این عنصر برای خاک وجود دارد.

  1. ازت (نیتروژن) هوا

نیتروژن هوا یکی از مهم‌ ترین ذخایر نیتروژن در چرخه‌ آن است. بد نیست بدانید که ۷۸ درصد هوا را گاز ازت تشکیل می دهد. گیاهانی از دسته لگومینوزها مانند یونجه و بقولات می‌ توانند بخش اعظمی از این نیتروژن را با فرآیند تثبیت به مصرف برسانند. در این فرآیند بیولوژیکی، باکتری‌ های ریزوبیوم که در ریشه‌ این گیاهان زندگی می‌ کنند در یک ارتباط همزیستی با گیاه، ازت موجود در اتمسفر را به ترکیب نیتروژن قابل مصرف برای گیاه تبدیل می‌ کنند. شاید برای شما جالب باشد یک هکتار یونجه در مواردی قادر است چند صد کیلو ازت را در طی یکسال تثبیت کند. بارندگی و به خصوص رعد و برق مقادیر زیادی ازت وارد خاک می کند.

  • کودهای صنعتی

کودهای صنعتی هم از ذخایر نیتروژنی اتمسفر تولید می‌ شوند. مهم‌ ترین گام، ترکیب N2 و H2 برای تشکیل آمونیاک (NH3) است. آمونیاک بدون آب نقطه‌ آغازین تهیه انواع کودهای نیتروژنی به شمار می رود.

آمونیاک بدون آب یا سایر ترکیبات نیتروژنی به دست آمده از آمونیاک، منابع دیگری از N را برای تغذیه گیاه فراهم می‌ آورند.

  • منابع ارگانیک نیتروژن

نیتروژن مورد نیاز گیاهان از منابع ارگانیک هم قابل تأمین است. این منابع پیش از قابل دسترس شدن برای گیاهان، لازم است به صورت غیر ارگانیک درآیند. ازت در دو شکل نیترات (NO3–N) و یا آمونیوم (NH4+-N) برای گیاهان قابل استفاده است.

  • کودهای حیوانی

کودهای دامی، منبع مهمی از ازت برای گیاهان هستند. میزان ازت در کودهای دامی مصرفی به عنوان کود، به نوع دام، مقدار و همچنین شیوه‌ مصرفی آن بستگی دارد.

آنالیز انواع کودهای دامی

کود گاوی: دارای 2 تا 3 درصد ازت، 5/1 تا 2 درصد فسفر و 2 تا 5/2 درصد پتاسیم است.

کود گوسفندی: 5/2 تا 5/3 درصد ازت، 1 تا 5/1 درصد فسفر و 2 تا 5/2 درصد پتاسیم را در ترکیبات خود دارد.

کود مرغی: دارای 3 تا 4 درصد ازت، 5/1 تا 2 درصد فسفر و 1 تا 5/1 درصد پتاسیم است.

علائم کمبود نیتروژن (ازت) در گیاه

کمبود نیتروژن در گیاهان علائم مختلفی از خود نمایان می کند. ازت یکی از مهمترین مواد غذایی برای رشد، نمو و تکثیر گیاهان است. با وجود اینکه این عنصر به مقدار خیلی زیاد بر روی کره زمین وجود دارد ولی کمبود این عنصر به وفور در گیاهان مشاهده می شود. علت این موضوع عدم توانایی گیاهان در دریافت مستقیم نیتروژن موجود در جو و همین طور پوسته زمین است. گیاهان تنها قادر هستند فرم های خاصی از ازت را جذب کنند. ما در ادامه به تفصیل شرح داده می شوند.

ازت موجود در بافت های گیاهی

بخش های هوایی گیاهان دارای ۳ تا ۴ درصد نیتروژن هستند که در مقایسه با دیگر عناصر موجود در گیاه، بسیار زیاد است. این موضوع نقش حیاتی این عنصر را برای گیاه نشان می دهد.

مروری بر نقش ازت در گیاه

ازت یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده کلروفیل (ترکیب شیمیایی که مسئول انجام فتوسنتز و تولید مواد قندی است) است.

ازت از جمله عناصر اصلی تشکیل دهنده آمینواسیدها (واحدهای سازنده پروتئین ها) به شمار می رود.

ازت یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده اسیدهای نوکلئیک (مواد ژنتیکی مثل DNA) است.

ازت در ساخت پروتئین ها نقش دارد.

نقش ازت در ساخت کوآنزیم ها را نباید نادیده گرفت.

ازت موجود در خاک

نقش نیتروژن برای گیاهان و خاک بسیار پررنگ است. به صورت طبیعی می توان ازت را در خاک مشاهده نمود. با این حال گاهی اوقات مقدار این عنصر در خاک به حدی پایین است که باید برای تامین آن به سراغ استفاده از کودهای موجود در بازار رفت. کمبود ازت یا نیتروژن در گیاهان علائم مختلفی از خود بروز می دهد.

علائم کمبود نیتروژن (ازت)

کمبود ازت، گسترده ترین کمبود عناصر غذایی در گیاهان است. گیاهان مبتلا به کمبود نیتروژن رنگ پریده و زرد هستند. علایم اختصاصی کمبود نیتروژن ابتدا در مسنترین برگ ها ظاهر می شوند. در حالی که برگ های جوان نسبتا سبز باقی می مانند، برگ های مسن تر نسبت به برگ های جوان تر کم رنگ تر شده و زرد شدن برگ ها ایجاد می گردد. این کلروز به تدریج در قاعده برگ به رنگ سبز روشن تبدیل خواهد شد. در مزرعه، علایم بیشتر به صورت قطعاتی به رنگ سبز روشن یا زرد ظاهر می گردند. در ادامه با کمبود نیتروژن رشد گیاه کاهش یافته و ساقه ها نازك می شوند. گیاهان دچار کمبود نیتروژن، رشد کمی داشته و تشکیل اندام های زایشی در آن ها سرعت کمی دارد. بیایید به بررسی علائم کمبود نیتروژن در گیاهان و محصولات مختلف بپردازیم.

علائم کمبود نیتروژن (ازت) در مزارع گندم و جو

کمبود نیتروژن درختان

برای رشد و تکامل خوب گیاهان و درختان، وجود و تامین نیتروژن در حد نرمال امری ضروری است. عدم تامین نیتروژن از مشکلات تغذیه ای شایع در درختان به شمار می رود. نیتروژن در طبیعت به وفور وجود دارد. با این وجود در دسترس گیاهان قرار نمی گیرد. پس بهتر است کمبود تغذیه ای در گیاهان و درختان را با خرید کود و کوددهی گیاهان از بین ببرید. برای این کار ابتدا باید خاک گیاه توسط کارشناس بررسی شود و در ادامه تصمیم به کوددهی ارگانیک یا شیمیایی گرفته شود.

علائم کمبود ازت در برخی محصولات مهم

اولین علایم کمبود ازت در گیاه، ایجاد رنگ زرد و پیچیدگی برگ‌ ها است. رنگ زرد ابتدا از برگ های پیر شروع و در صورت تداوم کمبود، متعاقب آن برگ‌ های جوان نیز زرد خواهند شد. از دیگر علایم کمبود می‌ توان به کوچک شدن پهنک و بلند شدن دمبرگ اشاره کرد. علایم کمبود نیتروژن، شبیه علایم برخی از بیماری ها مانند ریزومانیا و یا فشردگی خاك است.

علائم کمبود نیتروژن در درخت پسته

کمبود نیتروژن یا ازت در درخت پسته علائم زیادی از خود نمایان می‌ کند. یکی از علائم کمبود نیتروژن در درختان پسته، کاهش تعداد دانه در خوشه است. علاوه بر این هنگامی که نیتروژن در درختان پسته به مقدار کافی وجود نداشته باشد، با کاهش رشد رویشی آن مواجه می‌ شوید. ریزش جوانه‌ های گل در اول فصل رشد را می‌ توان یکی دیگر از نشانه‌ های کمبود ازت در درختان پسته نام برد. اگر به شکل اصولی از نیتروژن برای درختان پسته استفاده نشود، اندازه میوه‌ ها ریز و کوچک خواهد شد. علاوه بر این موارد، ریزش برگ‌ های متصل به شاخه‌ های دارای میوه و زرد شدن برگ‌ های درختان پسته در اواخر فصل رشد را می‌ توان نشانه‌ های دیگر کمبود این عنصر نام برد.

علائم کمبود نیتروژن در سیب زمینی

کمبود ازت در گیاه سیب زمینی موجب تولید گیاهانی با رنگ سبز روشن و یا رنگ پریده مایل به زرد با اندام هوایی کوچک با برگ های نامناسب و بلوغ زودرس و عملکرد پایین می‌ گردد. همچنین کمبود ازت موجب کوتولگی گیاه و کوچک ماندن برگ ها می‌ شود.

علائم کمبود نیتروژن در گوجه فرنگی

کاهش یا کمبود ازت در گوجه فرنگی باعث خنثی شدن بوته ها، نازک و کوچک شدن سرشاخه ها، روشن شدن رنگ برگ ها و کمرنگ شدن زردی رنگ گلبرگ گل ها می گردد. علاوه بر این زردبرگی عمومی بر روی برگ ها نشان آشکار می شود. یک هاله ارغوانی رنگ نیز بر روی رگبرگ ها و دمبرگ ها گاهی اوقات قابل مشاهده است.

علائم کمبود نیتروژن در پنبه

هنگام کمبود نیتروژن در پنبه ساقه های آن کوتاه و نازک، شاخه ها و پنجه های کمی مشاهده می کنیم. پیری زودرس پنبه در زمینه های کمبود نیتروژن باعث ریزش جوانه ها، گل ها و کوزه ها می شود. این امر بر تولید پنبه به طور جدی تأثیر می گذارد. کود فسفاته یک عنصر ضروری برای تشکیل پروتئین هسته ای گیاه و لسیتین است.

علائم کمبود نیتروژن در درختان میوه

کوچک شدن اندازه بوته و برگ‌ ها، رنگ پریدگی برگ‌ های پایین بوته، زرد شدن برگ‌ های پایین بوته و رنگ پریده شدن کل بوته در اثر تشدید کمبود، متوقف شدن رشد برگ‌ های جوان، کوتاه شدن، ضخیم شدن و رنگ پریده شدن میوه

علائم کمبود نیتروژن در درختان میوه معمولا با رنگ پریدگی برگ ها و زردی همراه است. شاخه ها رشد کم و ضعیفی دارند، میوه ها کوچك و ریز شده و رشد درخت در طول فصل رشد کاهش می یابد.

کمبود نیتروژن در درخت سیب

به محض مشاهده نشانه های کمبود نیتروژن در مرکبات باید برای رفع این مشکل اقدام کرد. نیتروژن به عنوان عنصر متحرک و پر مصرف، برای رشد درختان مرکبات و تولید پروتئین بسیار ضروری است. این عنصر یکی از اجزای اصلی کلروفیل گیاهی به شمار می رود. لذا همزمان با کمبود نیتروژن در مرکبات، برگ ها رنگ پریده شده و ابتدا به رنگ سبز متمایل به زرد و با ادامه روند کمبود، زرد رنگ خواهند شد.

علائم کمبود نیتروژن در گیلاس و آلبالو

در اوائل فصــل رشــد برگ‌ ها كــم‌ رنــگ و انــدازه برگ‌ ها کــاهش مــی‌ یابد. در نتیجه رشد رویشی شاخه ها كاهش و برگ ها ممكن اسـت به صورت پراكنده و کم‌ تر از حد معمول شكل گیرند. در اواخر تابستان برگ ها داراي شبه علائم سوختگی (كمبود پتاس) می شوند. در پاییز برگ ها زودتر از موعد مقرر خزان می كنند و اندازه میوه درختان گیلاس که مواجه با كمبود ازت هستند رشد نکرده و كوچك می مانند.

علائم بیشبود (زیادی) ازت در گیاهان

همان اندازه که کمبود نیتروژن در گیاهان علائم خاصی از خود نشان می دهد، بیشبود این عنصر نیز دارای نشانه هایی است. هنگام زیادی وجود نیتروژن برگ ها به رنگ سبز تیره مشاهده خواهد شد و رشد رویشی گیاه بیشتر از رشد عملکرد می شود. در نتیجه رسیدن محصول به تعویق خواهد افتاده و عملکرد نهایی کاهشی خواهد بود. نهایتا این امر باعث کاهش کیفیت محصول و همچنین کاهش انبارداری آن خواهد شد. مصرف زیادی ازت برای گیاه باعث می شود نسبت به آفات و بیماری ها آسیب پذیرتر گردد و همچنین گاهی باعث اختلال در رشد گیاه خواهد شد. این امر گیاهان را دچار مشکل کوتولگی خواهد کرد. اما اصولا از علائم زیاد بود نیتروژن در گیاه، بلند و دوکی شدن آن و همچنین ترد و شکننده شدن گیاه بیش از دیگر نشانه ها نمایان هستند. در صورت مشاهده عدم گلدهی و میوه دهی در گیاه ،زیاد بود نیتروژن می تواند یکی از دلایل آن باشد.

مناسب ترین راهکار برای رفع کمبود نیتروژن در گیاهان

همانطور که کمبود نیتروژن باعث کاهش عملکرد کمی و کیفی محصول می شود، زیاد بود آن نیز باعث کاهش کیفیت و کاهش تارهای کشنده ریشه خواهد شد. بنابراین اولین کار، انجام آزمایش خاک و بررسی وضعیت ازت در خاک و همچنین در صورت لزوم اندازه گیری ازت در بافت گیاه و برگ در آزمایشگاه خاکشناسی است. با انجام این کار بر اساس نیاز واقعی مقدار کود ازته لازم توصیه می شود. برای این کار می توانید با آزمایش خاک و گیاه در آزمایشگاه تخصصی شرکت کیمیا رویش مهر پارس (کودیران) از توصیه کودی مشاورین ما استفاده نمائید.

مناسب ترین کودها برای رفع کمبود ازت

کود اوره: دارای 46 درصد ازت

کود سولفات آمونیم

کود اوره سولفات به عنوان یک کود سریع برای رفع کود از کودهای کارخانه کودیران

معایب زیادی عنصر نیتروژن در گیاهان

نقش نیتروژن در گیاهان را به خوبی برای شما بیان کردیم. همان اندازه که کمبود نیتروژن در گیاهان می‌ تواند معایب زیادی در پی داشته باشد، بیشبود این عنصر نیز ممکن است گاهی اوقات مشکل ساز شود. میزان نیتروژن یا ازت در گیاهان علاوه بر اینکه از نظر اقتصادی می‌ تواند نامطلوب باشد، از جهت کاهش کیفیت تغذیه‌ ای نیز مشکلاتی به بار خواهد آورد. بالا رفتن میزان نیتروژن در گیاهان می‌ تواند حساسیت آن ها به ورس را نیز به وجود بیاورد. این عنصر اگر به میزان نامطلوب در خاک مورد استفاده قرار گیرد، سبب افزایش حساسیت گیاه به آفات نیز می‌ شود.

علاوه بر این افزایش ازت در خاک و گیاهان ممکن است حساسیت به تنش آبی و دمایی را نیز در پی داشته باشد. همواره با مشورت گرفتن از کارشناسان کشاورزی سعی کنید به مقدار کافی عنصر مورد نیاز خاک و گیاهان را فراهم نمایید.

کودهای حاوی نیتروژن

برای رفع کمبود نیتروژن گیاهان و درختان می‌ توانید به سراغ استفاده از انواع کودهای حاوی این عنصر بروید. عموما کشاورزان و باغداران ترجیح می‌ دهند از طریق کودهای زیستی، کودهای شیمیایی و کودهای آلی به برطرف کردن نیاز محصولات خود به عنصر ازت کمک داشته باشند. امروزه فروش انواع کود حاوی ازت و نیتروژن شرایطی را فراهم کرده تا بتوانید جهت رفع کمبود این عنصر از محصولات با کیفیت موجود در بازار کمک بگیرید.

کود نیتروژن برای گیاهان آپارتمانی

یکی از سوالاتی که مطرح می‌ شود این است که بهترین کود نیتروژن برای گیاهان آپارتمانی چه نام دارد؟ با توجه به اینکه برای رشد برگ گیاهان آپارتمانی نیتروژن به عنوان یک عنصر مغذی و منبع اصلی شناخته می‌ شود، لازم است که برای تامین این عنصر به سراغ انواع محصولات موجود در بازار بروید. عنصر نیتروژن در سنتز پروتئین و متابولیسم انرژی نقش اساسی ایفا می‌ کند. به همین علت گیاهان آپارتمانی که دارای ژنتیک گرمسیری و استوایی هستند، لازم است که مقدار بیشتری نیتروژن دریافت کنند.

با افزایش نیتروژن موجود در خاک برای گیاهان آپارتمانی عملکرد بهتری از آن ها مشاهده می‌ کنید. در پاسخ به این سوال که بهترین کود نیتروژن برای گیاهان آپارتمانی کدام است باید بیان کنیم محصولی که کاملا با نیازهای گیاه مطابقت داشته باشد را می‌ توان بهترین گزینه نام برد. انواع کود حاوی نیتروژن یا ازت می‌ توانند به تغذیه درست گیاهان آپارتمانی کمک فراوان داشته باشند. به همین علت گیاهان آپارتمانی با دریافت نیتروژن می‌ توانند رشدی قوی‌ تر و سالم‌ تر تجربه کنند. بسته به مقدار رشد، شرایط محیطی و فیزیولوژی گیاه آپارتمانی، نوع کود نیتروژن و مقدار استفاده از آن را مشخص خواهند کرد.

چگونه نیتروژن خاک را افزایش دهیم؟

برای رفع کمبود نیتروژن در خاک می‌ توانید از روش‌ های علمی و اصولی کمک بگیرید. با توجه به اهمیت نقش نیتروژن در گیاهان، به محض مشاهده علائم کمبود این عنصر باید برای رفع مشکل به وجود آمده اقدام نمایید. افزودن منظم مواد آلی می‌ تواند یک روش ایده‌ آل برای تامین نیتروژن مورد نیاز خاک باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!