ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…

بررسی مزایا و معایب کود گوگرد میکرونیزه

فهرست عناوین

کود گوگرد میکرونیزه از جمله محصولات موجود در بازار بوده که با کاربرد دوگانه در اختیار مصرف کننده قرار می‌ گیرد. به لطف وجود گوگرد در ترکیبات این محصول علاوه بر اینکه می‌ تواند به صورت چشمگیری عملکرد محصولات زراعی و باغی را بهبود دهد، در مقابله با قارچ های موجود در خ نیز عملکردی عالی دارد. مزایای کود گوگرد میکرونیزه را که مرور می‌ کنیم به موارد دیگری نیز برخورد خواهیم کرد. بهبود کیفیت آب آبیاری، افزایش حلالیت عناصر غذایی و همچنین کاربرد آسان را می‌ توان ویژگی‌ ها و مزایای دیگر کود گوگرد میکرونیزه نام برد.

در طرف دیگر معایب استفاده از کود گوگرد میکرونیزه را نیز باید در نظر داشته باشید. هرچند که معایب کود گوگرد میکرونیزه نسبت به معایب آن بسیار ناچیز هستند ولی با استفاده اصولی از این محصول می‌ توان معایب بکارگیری آن را تا حد زیادی کاهش داد.

کود و قارچ کش گوگرد میکرونیزه چیست؟

یکی از سوالاتی که ممکن است شما به عنوان یک کشاورز با آن مواجه شوید این بوده که گوگرد یک کود است یا یک قارچ کش؟ گوگرد یکی از عناصر غذایی مورد نیاز گیاه برای سلامت و رشد و نمو گیاهان است. گوگرد برای گیاه بسیار مفید و ضروری خواهد بود. بنابراین این عنصر به عنوان یک کود مورد نیاز برای تمام محصولات کشاورزی کاربرد دارد. از طرفی گوگرد یک قارچ کش هم به شمار می رود. به عبارتی گوگرد یک ترکیب دو منظوره تعریف شده است که هم یک عنصر مفید برای گیاه و هم یک قارچ کش برای کنترل بیماری های قارچ زیری در خاک و قارچ ها و سفیدک های آلوده کننده برگ گیاهان است. هر چند از کود گوگرد گرانوله بنتونیت دار بیشتر به عنوان کود استفاده می شود ولی برای قارچ کشی در گیاهان بهتر است از نوع گوگرد میکرونیزه و ترجیحا گوگرد با مش 200 و خلوص بالا یعنی 99 درصد استفاده کنید.

گوگرد دارای خواص قارچ کش است و به ویژه در برابر بیماری هایی مانند سفیدک پودری، زنگ زدگی و برخی عفونت های قارچی دیگر که گیاهان را تحت تاثیر قرار می دهند، موثر است. گوگرد با متابولیسم قارچ ها تداخل می کند و عملکرد سلولی آن ها را مختل می کند و از رشد و تولید مثل بیشتر جلوگیری می کند. همچنین این عنصر می تواند به عنوان محافظ عمل کند و مانعی بر روی سطح گیاه ایجاد نماید که از جوانه زنی اسپور قارچ جلوگیری می کند.

چرا باید از گوگرد میکرونیزه استفاده کنیم؟

دلیل استفاده از گوگرد میکرونیزه چیست؟ گوگرد میکرونیزه چه مزایا و کاربردهایی دارد؟ نقش گوگرد میکرونیزه در کشاورزی و باغداری چیست؟ به احتمال فراوان شما نیز با سوالات اینچنینی مواجه شوید. دلایل مختلفی وجود دارند که سبب شده اند امروزه استفاده از انواع کود حاوی گوگرد و کود گوگردی میکرونیزه مورد استفاده قرار گیرند. با توجه به اهمیت گوگرد برای محصولات کشاورزی و نقش موثر آن در بدن انسان، استفاده از این عنصر امروزه به یک ضرورت تبدیل شده است.

الف) گوگرد بعد از عناصر ازت، فسفر و پتاسیم به عنوان چهارمین عنصر ضروری در گیاهان محسوب می شود. حتی برخی کارشناسان بنا به دلایلی متعدد از جمله زیادی غلظت گوگرد در اندام های گیاهی در مقایسه با فسفر نقش گوگرد را برتر از فسفر می دانند.

ب) در هر فصل زراعی، مقداری از گوگرد خاک، توسط گیاه برداشت می شود. با افزایش تولید و تخلیه گوگرد خاک و از طرفی کاهش مواد آلی کمبود گوگرد در اکثر خاک ها عمومیت دارد. به ویژه در خاک های فقیر و خاک های سبک کمبود گوگرد حتمی است.

ج) کاهش بارش و وجود شرایط قلیایی موجب تشکیل خاک های آهکی در اکثر اراضی کشور گردیده است. در اینگونه خاک ها به دلیل وجود pH بالا، یون کلسیم، بسیاری از عناصر غذایی از جمله فسفر، آهن، مس، منگنز و روی تثبیت شده و جذب توسط گیاه قابل جذب نخواهند بود. بنابراین راندمان بسیاری از کودهای شیمیایی و کودهای میکرو مورد استفاده پائین می رود. کاهش pH، از قدرت تثبیت این خاک ها کاسته و بر حلالیت عناصر غذایی می افزاید. بنابراین با توجه به این دیدگاه استفاده از کود گوگرد گرانوله بنتونیت دار به عنوان اصلاح کننده خاک برای اکثر اراضی زراعی و باغی ضرورتی اجتناب ناپذیر دارد.

د) تغییرات اقلیمی در حال حاضر یک اتفاق نیست، بلکه تمام زندگی موجودات کره زمین از جمله گیاهان زراعی و باغات را تحت شعاع خود قرار داده است. همه ساله کشاورزان با پدیده های مختلف خشکسالی، سرمازدگی، شور شدن منابع خاک و آب مواجه اند. این شرایط محیطی در حال گسترش است. گوگرد در ساختمان سلولی همه گیاهان عالی نقش دارد. این ویژگی موجب ایجاد مقاومت طبیعی گیاهان می شود. بنابراین با مصرف کود گوگرد گرانوله بنتونیت دار می توانید گیاهان را در برابر خشکسالی، کم آبی، بیماری ها، سرما و شوری آب و خاک بیمه کنید.

مزایای گوگرد میکرونیزه

بررسی مزایای گوگرد میکرونیزه نشان می دهد که این کود می تواند از جنبه های مختلف تاثیر گذاری ایده آلی برای خاک و محصولات کشاورزی داشته باشد. کود گوگرد میکرونیزه یک منبع مناسب گوگرد با قیمت مناسب و مؤثر برای گیاهان است. این ترکیب در کشاورزی و باغبانی باعث افزایش کمی و کیفیت محصولات کشاورزی می شود. این نوع کود حاوی گوگرد با بالاترین خلوص نزدیک 100 درصد بوده که کاربردهای زیادی در کشاورزی دارد.

1- رفع كمبود گوگرد مورد نياز گیاهان از مزایای گوگرد میکرونیزه

یکی از مزایای گوگرد میکرونیزه، رفع کمبود گوگرد مورد نیاز گیاهان است. گوگرد به عنوان چهارمین عنصر غذایی مورد نیاز همه گیاهان شناخته می شود. کمبود این عنصر باعث رنگ پریدگی و کوتاهی و کوچکی بوته، ساقه های کوتاه تر و نازک تر خواهد شد. کلروز و یا زردی برگ در برگ های جوان از علائم مشهود کمبود گوگرد است. این کود به دلیل داشتن گوگرد و تبدیل آن منابع سولفات، باعث رفع کمبود گوگرد مورد نیاز گیاهان می شود.

2- بهبود وضعیت خاک ها

بررسی مزایای کود گوگردی میکرونیزه نشان می دهد که این کود به بهبود وضعیت خاک کمک فراوان می تواند داشته باشد. اکثر خاک های مناطق خشک و نیمه خشک ایران و جهان به دلیل داشتن خاک های شور و قلیاء با وضعیت نامناسبی روبرو هستند. جهت بهبود و اصلاح ساختار خاک و کاهش شوری و قلیاییت مزارع و باغات می توان از کود گوگرد گرانوله بنتونیت دار استفاده کرده و وضعیت خاک ها را بهبود داد.

3- افزايش حلاليت عناصر غذایی از مزایای گوگرد میکرونیزه

در بیشتر خاک ها، وجود مواد آهکی و pH بالا باعث شده جذب بسیار از عناصر غذایی ضروری دچار اختلال گردد. در این شرایط باید به دنبال راهکارهایی برای افزایش حلالیت عناصر غذایی رفت. بنابراین کود گوگرد گرانوله بنتونیت دار با افزایش حلالیت عناصر غذایی موجب می شود جذب برخی از عناصر مهم از جمله فسفر، آهن، روي، منگنز و مس از خاک توسط ریشه گیاه بهبود یابد.

4- بهبود كيفی آب آبياری

یکی دیگر از خواص و ویژگی های کود گوگرد میکرونیزه، کمک به بهبود کیفیت آب آبیاری است. عموما منابع آب های زیر زمینی در ایران و بخش عمده ای از مناطق جهان از نظر املاح سدیم، کلر، بی کربنات و کربنات ها بیشتر از حد مطلوب است. این امر باعث شده منابع آب از نظر کیفیت با محدودیت های زیاد روبرو شوند. استفاده از کود گوگرد گرانوله بنتونیت دار باعث کنترل و تعدیل اثرات نامناسب املاح آب آبیاری شده و موجب بهبود کیفیت آب آبیاری می شود.

5- تقویت سلامت گیاهان

تقویت سلامت گیاهان از دیگر مزایای کود گوگرد میکرونیزه بوده که نقش این عنصر در مبارزه با آفات را نمایان می کند. گوگرد علاوه بر اینکه به عنوان عنصر غذایی ضروری برای گیاهان شناخته می شود، نقش ویژه ای در کنترل و مبارزه با آفات و بیماری ها به خصوص بیماری های قارچی را دارد. با استفاده از گوگرد گرانوله بنتونیت دار ، می‌ توانید به گیاهان امکان دسترسی آسان‌ تر به گوگرد را فراهم کنید. این کار باعث تقویت سلامت گیاهان و جلوگیری از بیماری های قارچی گیاهان می شود.

6- افزایش سلامت خاک و محیط زیست

یکی دیگر از خواص گوگرد میکرونیزه، کمک به افزایش سلامت خاک و محیط زیست است. گوگرد با ضدعفونی كردن تدريجی خاك و كمك به سلامت محيط زيست و كاهش مصرف سموم باعث افزایش فعالیت میکروب ها و باکتری های مفید خاک می شود. بدین ترتیب استفاده از کود گوگرد گرانوله بنتونیت دار موجب افزایش سلامت خاک و محیط زیست خواهد شد.

7- کاربری آسان

بدون شک یکی از خواص کود گوگرد میکرونیزه، امکان استفاده از آن به سادگی است. کشاورزان و باغداران همواره به دنبال استفاده آسان از کودها هستند. شکل دانه ای این کود باعث سهولت استفاده و توزیع و جذب آن توسط ریشه گیاهان می شود. با توجه به امکان استفاده راحت از کود گوگرد میکرونیزه این امکان را فراهم کرده است تا به راحتی گوگرد را برای گیاهان تامین کنید.

8- افزایش عملکرد محصول

یکی از برجسته ترین مزایای کود گوگردی میکرونیزه، کمک به افزایش عملکرد محصولات کشاورزی است. همانگونه که بیان شد، گوگرد در تولید پروتئین برای گیاهان نقش موثری دارد. بسیاری از فعالیت های آنزیمی تنظیم کننده های رشد به صورت مستقیم به گوگرد مرتبط هستند. واکنش های گوگرد در خاک باعث افزایش جذب سایر مواد غذایی توسط گیاهان می شود. این کار منجر به افزایش افزایش عملکرد و کیفیت تمام محصولات کشاورزی خواهد شد.

معایب کود گوگرد میکرونیزه

مهم ترین معایب کود گوگرد میکرونیزه کدامند؟ آیا استفاده بیش از حد از گوگرد میکرونیزه می تواند مضر باشد؟ در چه صورتی کود گوگرد میکرونیزه می تواند معایبی در پی داشته باشد؟

در کنار مزایای بی شماری که استفاده از این کود دارد، گاهی اوقات به واسطه عدم شناخت نیاز محصول و استفاده بیش از حد از آن، مشکلاتی برای محصولات کشاورزی به وجود می آید. از جمله مهم ترین معایب گوگرد میکرونیزه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

نیاز به مدیریت مصرف دقیق تر

– کود گوگردی برای آنکه مورد استفاده گیاه قرار گیرد باید ابتدا تبدیل به سولفات شود. این امر به کمک باکتری های تیوباسیلوس که در شرایط هوازی در خاک زندگی می کنند امکان پذیر است. تعداد این باکتری ها با توجه به مشکلات منابع آب و خاک و کشاورزی نامناسب کاهش یافته است. از این رو لازم است کود گوگردی همراه با باکتری تیوباسیلوس مصرف گردد و یا اینکه با کودهای حیوانی و آلی مخلوط شده و مورد استفاده قرار گیرد.

در محصولات زراعی

گوگرد میکرونیزه به دلیل پودری بودن برای مصرف در خاک مزارع زراعی با محدودیت مواجه است. دلیل این امر این است که پاشش آن توسط کارگر امری سخت خواهد بود.

در شرایط کمبود ماده آلی

با توجه به اینکه واکنش گوگرد در خاک به صورت بیوشیمیایی و توسط باکتری انجام می شود، بنابراین در خاک هایی که مقدار ماده آلی آن خیلی کم است، این کود حتما باید با مواد آلی مخلوط و یا الزاما با باکتری تیوباسیلوس آغشته گردد.

معایب کود گوگرد میکرونیزهدر خاک های غرقابی و مزارع چای و همچنین خاک های گچی

مصرف این کود در شرایط غرقابی، مزارع چای و خاک های گچی که میزان گچ آن بیشتر از 5 درصد باشد به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

نامناسب برای برخی خاک ها

یکی دیگر از معایب کود گوگرد میکرونیزه، عدم مناسب بودن آن برای تمام خاک های کشاورزی خواهد بود. با وجود اینکه کود گوگرد برای اکثر خاک ها مناسب است، ولی در برخی از خاک ها ممکن است نه تنها لزوم استفاده از آن احساس نمی شود بلکه می تواند مضر هم باشد. از جمله این مشکلات اینکه در خاک های اسیدی که pH آن ها کمتر از 5/6 باشد موجب اسیدی تر شدن خاک و در نتیجه محدودیت هایی در جذب عناصر غذایی خواهد شد.

گوگرد میکرونیزه ۹۹ درصد

با توجه به ترکیبات و فرمولاسیون گوگرد میکرونیزه و به واسطه اینکه برندهای مختلف این نوع کود را به شکل‌ های گوناگون تولید می‌ کنند، برای استفاده از این محصول و دریافت نتیجه مناسب به سراغ گوگرد میکرونیزه ۹۹ با خلوص بالا بروید. نحوه فرآوری و تولید این مدل کود گوگرد میکرونیزه به شکلی است که به راحتی ذرات آن از نازل‌ های سمپاش خارج می‌ شوند. دسترسی گیاه به این نوع کود گوگرد میکرونیزه بهتر است. در واقع می‌ توان بیان کرد که یکی از مهمترین ویژگی‌ های گوگرد میکرونیزه ۹۹ درصد همین مورد خواهد بود. علاوه بر این برای تهیه گوگرد میکرونیزه با خلوص بالا توجه زیادی به میزان گوگرد موجود در آن خواهد شد.

کود گوگرد میکرونیزه ۹۹ درصد با بهره‌ مندی از عنصری بسیار مهم در صنعت کشاورزی می‌ تواند علاوه بر خاصیت ضدعفونی کنندگی به تغذیه گیاه نیز می تواند کمک فراوان داشته باشد. برای خرید کود گوگرد میکرونیزه ۹۹ درصد با خلوص بالا و کیفیت عالی می‌ توانید از خدمات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی کودیران بهره ببرید.

سخن پایانی

مزایا و معایب کود گوگرد میکرونیزه را به طور کلی برای شما بیان کردیم. تفاوتی ندارد از چه نوع کودی قصد دارید برای تقویت محصولات زراعی و باغی خود استفاده کنید. خرید از برندی معتبر و به استفاده اصولی از انواع گود با توجه به دستورالعمل‌ های موجود سبب می‌ شود که نتایج بسیار مطلوبی از کوددهی زمین‌ های کشاورزی و باغی به دست بیاورید. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت کود گوگرد میکرونیزه مش بالا هستید، می‌ توانید از خدمات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی کودیران بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!