ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…

هیومیک اسید چیست؟ هر آنچه در مورد اسید هیومیک باید بدانید

فهرست عناوین

هیومیک اسید یک کود آلی و ارگانیک بوده که می توان آن را جایگزین کود‌های شیمیایی نمود. این کود از کشفیات دانشمندان در چند سال اخیر است. در واقع اسید هیومیک از بقایا و تجزیه گیاهان به دست آمده است که یک مکمل عالی و کاربردی لحاظ می‌ شوند. این کود بی‌ نظیر سبب افزایش فسفر خاک می‌ شود. شرایطی که در پی آن رشد سریع گیاهان را به همراه خواهد داشت.

به پارگراف فوق توجه کنید، این متن در شبکه های مجازی به عنوان یک جمله تاپیک بیشترین خواننده را داشته و خیلی زیبا و کمی هم فریبنده است. بی شک اسید هیومیک یکی از مواد مفید و بی نظیر در کشاورزی به شمار می رود. بنابراین لازم نیست با ذکر جملات و کلمات اغراق آمیز و غیر علمی ذهنیت مخاطب را از مطالب اصلی منحرف کنیم. به حدی اسید هیومیک ارزشمند است که نیازی نیست در باره آن از متن غیر علمی استفاده کنیم. ما آنچه واقعی است را به مخاطب منتقل می کنیم. ابتدا اشکالات وارده به این متن را با هم بررسی می کنیم.

اولا اسید هیومیک به هیچ وجه قرار نیست جایگزین کودهای شیمیایی باشد، بلکه اگر طبق آنالیز خاک زمین و محصول کشاورزی نیاز به کودی دارد باید آن کود مصرف شود. اساسا اسید هیومیک عنصر خاصی که در کودهای شیمیایی هست را ندارد. بنابراین جایگزین هیچ کودی نیست.

دوما اسید هیومیک از کشفیات اخیر نیست. مصرف کود اسید هیومیک بیش از 80 سال قدمت دارد. جالب است بدانید که در بیش از 180 کشور به عنوان یک ماده و ترکیب با اثر گذاری مناسب مصرف می شود.

سوما این کود قرار نیست باعث افزایش هیچ عنصری از جمله فسفر خاک شود، بلکه اسید هیومیک باعث بهبود جذب بسیاری از عناصر غذایی چون، ازت، پتاسیم، آهن، روی، مس، منگنز و البته فسفر خواهد شد. اسید هیومیک در اصل یک ترکیب حاصل از هوموس است. هر خاک باید حدود 5 درصد هوموس داشته باشد. با این شرایط آن خاک حاصلخیزی و باروری بالایی خواهد داشت.

تشکیل هوموس یک چرخه پیوسته است. بخش اول تجزیه مواد آلی به اجزای اصلی آن توسط تجزیه کننده هایی مانند قارچ ها، حشرات و باکتری برمی‌گردد. همراه با تجزیه و تخریب آهسته سنگ ها و مواد معدنی توسط هوازدگی طبیعی و موجودات “سنگ خوار” به نام لیتوتروف این فرآیند طی می شود.

بخش دوم این چرخه، تبدیل این ذرات شکسته شده به انواع ترکیبات شیمیایی است که مجموعا هوموس نامیده می شود. در نهایت این ترکیبات به مولکول هایی تجزیه می شوند که از نظر شیمیایی بسیار پایدار هستند و در برابر پوسیدگی مقاومت بیشتری دارند. این مولکول های پیچیده با نام های هیومین، هیومیک اسید شناخته می شوند. در این مطلب پاسخ تمام سوالات زیر را می دهیم.

هیومیک اسید چیست؟

هیومیک اسید چه کاربردی دارد؟

خواص هیومیک اسید چیست؟

مناسب ترین کود اسید هیومیک چیست؟

بهترین زمان مصرف هیومیک اسید

هیومیک اسید چیست؟ و چگونه تولید می شود؟

کودهای اسید هیومیک مولکول های بسیار بزرگ و پیچیده ای هستند که از مواد آلی استخراج می شوند. این نوع کود به روش های مختلفی برای تولید و تقویت گیاهان مورد استفاده می گیرند. این اسیدها یک راه طبیعی و ارگانیک عالی برای تأمین مقدار کافی از مواد مغذی ضروری، ویتامین ها و عناصر کمیاب برای گیاهان و خاک هستند.

انواع مختلفی از کود اسید هیومیک برای فروش در بازار وجود دارد. از جمله گرانول، پودر، مایع، گیاهان تولید کننده دی اکسید کربن، از نور خورشید برای ساخت زیست توده استفاده می کنند. این گیاهان از مواد مغذی خاک تغذیه خود را انجام داده که از حشرات و موجودات پوسیده به دست می آیند. هنگامی که گیاهان می میرند، کربن را به عنوان پوسیدگی آلی به خاک برمی گردانند. با گذشت زمان، این پوسیدگی آلی متمرکز شده و به لایه های زیرین فشرده می شود. در نهایت اسید هیومیک تشکیل می شود. در واقع هیومیک اسید از تجزیه نهایی پوسیدگی گیاهی و حیوانی تشکیل شده است. اسیدها از طریق مرطوب سازی شیمیایی و بیولوژیکی مواد گیاهی و حیوانی ایجاد می شوند که توسط میکروارگانیسم هایی که در اثر پوسیدگی رشد می کنند بیشتر تجزیه می شوند.

هیومیک اسید از چه چیزی تشکیل شده و فرمول آن چیست؟

هیومیک اسید‌ بقایای تجزیه‌ شده مواد ارگانیک (آلی) است. آن‌ ها مولکول‌ های با زنجیره بلند، سنگین وزن و قهوه‌ ای رنگ هستند. هیومیک اسید فقط یک نوع اسید نیست. ( اصولا اسید نیست، بلکه جزء اسیدهای آلی به شمار می رود) هیومیک اسید یک نام کلی بوده که به ترکیب پیچیده‌ ای از اسیدهای متفاوت قابل حل در محلول آلکالین گفته می‌ شود. این اسید به طور طبیعی در چرخه حیات در خاک، اقیانوس و رودها وجود دارد.

منشا هیومیک اسید چیست؟

هیومیک اسید از منابع متنوعی استخراج می‌ شوند. مرغوب‌ ترین محصولات در ته نشست‌ های خیلی قدیمی تشکیل شده از اجساد گیاهان و حیوانات در زمین‌ های مرطوب تولید شده‌ اند. با گذر زمان این بسترهای وسیع و پر از مواد در حال تجزیه با خاک و سنگ پوشیده شده و برای تولید مواد مرغوب‌ تر فشرده می شوند. بعضی از این ته نشست‌ ها به سطوح بالاتر آمدند و اکسیژن دوباره با مواد داخل ته نشست تماس پیدا خواهد کرد. این تماس به شدت به فرآیند تولید هیومیک اسید‌ها کمک می‌ کند. این ته نشست‌های بالا آمده از نزدیک سطح زمین استخراج می‌ شوند و اغلب به آن‌ ها لیگنیت یا لئوناردیت گفته می‌ شود. امروزه بیشترین محصولات هیومیک اسید از این منبع تامین قابل تامین هستند.

کاربردهای کود اسید هیومیک

در اکثر مناطق به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک، بیشتر خاک ها به دلایل مختلف مانند شور قلیایی بودن خاک، آهک زیاد، خشکی و کم آبیاری، وجود بی کربنات در منابع آب آبیاری، فقر شدید ماده آلی خاک و غیره، قادر به جذب عناصر غذایی گیاهی موجود در خاک نیستند. بنابراین برای غلبه بر این ناتوانی ها، استفاده از هیومیک اسید بهترین راه حل برای ترویج کشاورزی پایدار است. بیشتر مواد مغذی که از طریق کودهای شیمیایی و آلی به گیاهان داده می شوند در شرایط نامناسب خاک و آب توسط گیاهان غیرقابل دسترس خواهند بود. بنابراین می توان گفت که این کار به طور کلی هدر دادن پول و وقت کشاورز است. این شرایط نشان می دهد کاربرد اسید هیومیک نقش بسیار مهمی در جذب عناصر غذایی و رشد گیاه دارد.

به کارگیری هیومیک اسید معمولا به دو دسته محلول پاشی و اصلاح خاک تقسیم می شود.

  • برای افزایش قابلیت جذب عناصر غذایی در خاک

کودهای اسید هیومیک در خاک بهترین عملکرد را دارند. جایی که به آسانی مواد مغذی را شکافته و به آن ها متصل می شوند و آن ها را برای جذب در گیاهان در دسترس قرار می دهند. علاوه بر این فلزات سمی را کلات کرده و از ورود مواد مضر به گیاه جلوگیری می کنند.

  • برای اصلاح و بهبود خاک

اسید هیومیک برای خاک هایی که به دلیل شوری زیاد فاقد خاکدانه بوده، یا در خاک هایی که به دلیل آهک زیاد بیش از اندازه فشرده شده و متراکم هستند و یا خاک هایی که به دلیل کمبود ماده آلی شرایط زیست میکرو ارگانسیم های مفید دچار مشکل شده اند، بهترین کاریرد اصلاح کنندگی دارد.

هیومیک اسید چگونه بر گیاهان اثرگذاری دارد؟

محتوای بالای کربن در هیومیک اسیدها غذای میکروب ها را فراهم می کند. در نتیجه اکولوژی خاک را بهبود می بخشد. با این حال مزیت اصلی آن ها توانایی آن ها در کلات کردن مواد مغذی است. کلمه “کلات” در اصل از کلمه ای یونانی به معنای پنجه خرچنگ گرفته شده که به توانایی یک مولکول هیومیک برای نگه داشتن یون ها اشاره دارد. مولکول های هیومیک اسید دارای بار منفی هستند، زیرا یون های هیدروژن با بار مثبت را از دست داده اند. این امر فضاهایی را روی مولکول ها ایجاد می کند که در آن ذرات با بار مثبت مانند آهن، مس، روی و منگنز می توانند بچسبند.

به همراه این موارد باید بدانید که ریشه گیاهان بار منفی دارند، اما این بار نسبت به هیومیک اسید قوی تر است. در نتیجه ترکیب اسید هیومیک به سمت ریشه گیاه کشیده می شود. پس از آن یون های دارای بار مثبت، مولکول آلی را به نفع ریشه ترک می کنند. در این شرایط گیاه می تواند ریزمغذی های مهم را جذب کرده و از آن ها برای رشد و تولید مثل استفاده نماید.

بخش معدنی خاک از ترکیبات مختلفی از ماسه، سیلیس و رس تشکیل شده است. از آنجایی که ذرات رس دارای بار منفی قوی هستند، خاک هایی با درصد زیادی از رس دارای ظرفیت تبادل کاتیونی (توانایی خاک برای نگه داشتن یون های دارای بار مثبت) بالایی خواهند بود. خاک های شنی ظرفیت تبادل کاتیونی پایینی دارند. بنابراین احتمال بیشتری دارد که برخی از مواد مغذی در چنین خاک هایی از ناحیه ریشه شسته شوند. کودهای اسید هیومیک به دلیل توانایی خود در کلات کردن کاتیون ها، می توانند ظرفیت تبادل کاتیونی خاک را افزایش داده و مواد مغذی را به راحتی در دسترس گیاهان قرار دهند. این امر سبب می شود نیاز گیاهان به کود را با کارآمدتر کردن کودهای به کار گرفته شده رفع کند.

مزایای استفاده از هیومیک اسید برای گیاهان

با توجه به ویژگی ها و توانایی کود اسید هیومیک در اتصال یون های فلزی نامحلول، اکسیدها و هیدروکسیدها و انتشار آهسته آن ها به گیاهان، دارای سه نوع اثر فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی بر گیاهان هستند.

بهبود ساختار خاک با کود اسید هیومیک

اسید هیومیک با افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک و تهویه خوب خاک، ساختار خاک را از نظر فیزیکی اصلاح می کند. در نتیجه می تواند فضای بیشتری را برای رشد ریشه و فعالیت باکتری ها فراهم نماید. اگرچه بار خالص هیومیک اسید منفی است اما این مولکول‌ ها هر دو نوع بار مثبت و منفی را حمل می‌ کنند. اندازه مولکول هیومیک اسید نیز بسیاربزرگ است. هیومیک اسیدها در نتیجه‌ همین ویژگی‌ ها می‌ توانند به تمامی ذرات خاک متصل شوند و در نتیجه فضای لازم برای رشد میکروب‌ ها و ریشه‌ سالم ایجاد می‌ شود. این امر به‌ ویژه در خاک‌ های متراکم با رس بالا شایان توجه است. دلیل این امر این است که ذرات این خاک‌ ها به‌ طور محکمی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌ اند. مولکول‌ های هیومیک حتی توانایی استقرار در انتهای ذرات رس را دارند که در نتیجه فضای بیشتری ایجاد می‌ شود و نفوذ آب نیز افزایش می‌ یابد. به‌ علاوه آن‌ ها خاک را نمک‌ زدایی می‌ کنند که به نوبه خود بار منفی ذرات رس را بازیابی کرده و این ذرات را از یکدیگر دور می‌ کند.

حفظ pH خاک و کمک به جذب مواد مغذی به گیاهان

هیومیک اسید خاک های اسیدی و قلیایی را خنثی کرده و سطح pH خاک را تنظیم می کند. به دلیل افزایش ظرفیت تبادل کاتیونی، تبدیل عناصر غذایی مانند N, P, K, Fe, Zn در کودهای میکرو و ماکرو را به اشکال مورد نیاز گیاه افزایش می دهد. هیومیک ( به همراه فولیک) اسید جذب مواد مغذی را در گیاهان افزایش می‌ دهد. درست به همین دلیل است که این ماده یک اصلاح‌ کننده‌ خاک عالی است و به‌ طرز شگفت‌ انگیزی با کودها عجین می‌ شوند. هیومیک اسید به روش ذیل می‌ تواند جذب مواد مغذی توسط گیاه را افزایش دهد.

استفاده در خاک

هیومیک اسید به‌ طور طبیعی اکسید است و در نتیجه بار منفی دارد. بنابراین یون‌ های مثبت که با نام کاتیون‌ ها نیز خوانده می‌ شوند به این مولکول‌ های بزرگ جذب شده و به آن‌ ها متصل می‌ شوند. این «ظرفیت تبادل کاتیون» ویژگی منحصر به‌ فرد و به‌ شدت سودمند هیومیک اسید است. بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز گیاه مانند منیزیم، کلسیم، آهن و مواد معدنی جزئی دیگر بار مثبت دارند. بنابراین این مواد مغذی در حضور هیومیک اسید از خاک جدا شده و به هیومیک اسید می‌ پیوندند. آنگاه می‌ توانند در گام بعدی به دستگاه ریشه‌ ای گیاه منتقل شوند.

دستگاه‌ های ریشه‌ ای نیز بار منفی دارند ولی بار منفی آن‌ ها از بار منفی هیومیک اسیدها قوی‌ تر است. بنابراین یون‌ های مثبت متصل به هیومیک اسید آزاد می‌ شوند تا جذب گیاه گردند. بدون این سیستم حیاتی بسیاری از مواد مغذی در خاک محبوس می‌ مانند و در دسترس گیاهی که قرار است آن را کوددهی و پربار سازند قرار نمی‌ گیرند.

بهبود رشد میکروبی با هیومیک اسید

اسید هیومیک رشد میکروبی را از دو طریق بهبود می بخشد. یکی با آزاد کردن مقدار زیادی کربن که غذای میکروب هاست و دوم به دلیل اندازه بزرگ خود منبعی برای کلونیزاسیون میکرو فلور به شمار می رود. دانشمندان هر روز بیشتر به اهمیت وجود میکرو ارگانیسم ها در محیط‌ های خاکی پی می‌ برند. آفت‌ کش‌ ها و خاک‌ های ضعیف به از بین‌ رفتن بسیاری از جمعیت‌ های باکتریایی منجر شده که لازم است دوباره احیاء و برقرار شوند. هیومیک اسیدها با دو روش اصلی به رشد جمعیت‌ های میکروبی کمک می‌ کنند. نخست آنکه هیومیک اسید منبعی از کربن است و به‌ عنوان منبع غذایی میکروب‌ ها محسوب می‌ شود. دوم آنکه با توجه به اندازه بزرگی که دارند، منبعی اساسی برای کلنی‌ سازی میکروفلورا هستند. پس اساسا هیومیک اسیدها غذا و پناهگاه مورد نیاز میکروب‌ های مفید را فراهم می‌ آورند و این خود توضیحی برای رشد جمعیت‌ های میکروبی در حضور هیومیک اسیدها است.

سایر مزایای استفاده از کود هیومیک اسید

مزایای هیومیک اسید را به طور مفصل بیان کردیم. با این حال، اسید هیومیک می تواند مزایای به مراتب بیشتری داشته باشد. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

• تبدیل عناصر غذایی به اشکال موجود در گیاهان

• افزایش ظرفیت جوانه زنی و زنده ماندن بذرها

• تحریک رشد ریشه و افزایش جذب بهتر مواد مغذی

• افزایش کیفیت و عملکرد محصول با کود اسید هیومیک

• افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش به دلیل خشکی و دما

بهترین زمان برای مصرف هیومیک اسید

انتخاب بهترین زمان مصرف اسید هیومیک برای انواع گیاهان مختلف متفاوت است. انواع مختلفی از کودهای اصلاح کننده خاک وجود دارند. هیومیک اسید نوعی از این کودهای اصلاح کننده به شمار می رود که جذب عناصر را توسط ریشه گیاهان بالا می برد و خاک را بهبود می بخشد.

این کود به صورت آبیاری مورد استفاده می گیرد. زمان مصرف هیومیک اسید به عوامل مختلفی بستگی دارد.

بهترین کود اسید هیومیک چیست؟

امروزه کودهای اسید هیومیک بیش از 1200 برند در ایران عرضه می شود. تعدد برندها برای کشاورزان خود تبدیل به یک مشکل اساسی شده است. در این مطلب ما قرار نیست به شما بگویم کدام برند را بخرید، بلکه ما راهنمایی می کنیم چگونه یک کود اسید هیومیک مناسب را بشناسید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

انواع اسید هیومیگ گرانوله

فرض را بر این می گذاریم که همه برندهای تولید کننده کود هیومیک اسید خوب هستند. اگر قصد خرید هیومیگ گرانوله را دارید باید بدانید که بهترین نمونه این کود در داخل آب حل می شود. در اصل میزان هیومیک اسید محلول مهم است نه هیومیک اسید کل که در محصول وجود دارد. اگر حلالیت آن ها با تاخیر اتفاق می افتد، برای اطمینان یکبار نمونه را به آزمایشگاه معتبر بدهید تا علاوه بر اندازه گیری اسید هیومیک، میزان حلالیت آن ها را اندازه گیری کند.

انواع کودهای اسید هیومیک پودری و پرک

این نوع اسیدهای هیومیک لازم است به محض اینکه در داخل آب ریخته شوند، کامل حل شده و هیچگونه رسوبی و تغییر رنگی ندهد. علاوه بر این کودهای پودری نباید بقایایی آن ها به سطح آب بیاید. با این حال تنها با آنالیز آزمایشگاه می توان به کیفیت آن پی برد.

انواع اسیدهای هیومیک مایع

اولا اسید هیومیک مایع حداقل باید بیشتر از 12 درصد هیومیک داشته باشد و حداکثر میزان آن به 15 درصد برسد. اگر کسی ادعا کرد محصول آن بیش از 18 یا 20 درصد اسید هیومیک مایع دارد، حتما باید به آن شک نمود. این محصول دیگر این اسید هیومیک مایع نیست.

شرکت کمیا رویش مهر پارس با برند کودیران نیز دارای کود هیومیک اسید است. این محصول با نام هیومیتا در دسترس قرار گرفته است که آنالیز آن را تضمین می نماییم.

زمان مصرف اسید هیومیک برای محصولات زراعی

اگر تصمیم دارید که مصرف اسید هیومیک را برای محصولات زراعی خود انجام دهید، یکی از بهترین زمان ها همزمان با کاشت است. برای این مرحله می توان بذرها را به محلول هیومیک اسید آغشته کرد و بعد از چند ساعت بذرها را داخل خاک کاشت. به این روش اصطلاحا بذر مال گفته می شود. در این روش قدرت جوانه زایی بذر افزایش می یابد و در هنگام ریشه دهی با سرعت و کیفیت بیشتری ریشه تولید می کند. برای این کار به عنوان مثال یک تن بذر گندم را در سطح پلاستیک پخش کنید و مقدار توصیه شده اسید هیومیک را با آب مخلوط نمایید. سپس با سمپاش پشتی بر روی بذرها اسپری نمود و آن ها را با دست بهم بزنید تا هیومیک اسید با بذرها کاملا آغشته گردد. پس از آن به مدت 4 ساعت در محیط سایه هوا بخورد. اکنون آماده کاشت هست.

در مرحله دوم همراه با دومین آب آبیاری بعد از کاشت حتما اسید هیومیک را مصرف کنید. انجام این کار به افزایش قدرت جوانه زنی و حجیم شدن ریشه بذر شما از این طریق کمک فراوان می کند.

برای محصولات زراعی در طول فرآیند رشد می توان هیومیک اسید را در ۲ الی ۳ مرتبه به صورت آبیاری استفاده کرد.

زمان خاص و مشخصی برای مصرف آن مشخص نشده و معمولا کشاورزان با توجه به طول دوره کاشت تا برداشت گیاه مورد نظر خود، به صورت فواصل زمانی یک الی 2 ماه اقدام به مصرف هیومیک اسید می کنند. البته زمان های مهم در روند رشد هر گیاه نیز در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال برای گندم در مرحله پنجه زنی بسیار مهم است.

زمان مصرف هیومیک اسید برای درختان میوه

اولین زمان مصرف هیومیک اسید برای گیاهان باغی ابتدای فصل رشد و قبل از بیدار شدن درختان از خواب زمستانه یعنی تقریبا اواخر زمستان است. در این زمان کوددهی همراه با آبیاری انجام می ‌شود. همچنین می توان کود هیومیک اسید را به صورت چالکود در زمستان برای تقویت درخت استفاده کرد. یکی از زمان های مناسب مصرف اسید هیومیک در باغات همراه با مصرف کودهای ازته است.

هیومیک اسید برای چه گیاهانی مضر است؟

هیومیک اسید برای بخش زیادی از گیاهان یک محصول عالی به شمار می‌ رود. با این حال استفاده از این نوع کود ممکن است برای بخشی از گیاهان مضراتی در بیس داشته باشد. هیومیک اسید یک محرک رشد و به عنوان یکی از بهترین کودهای ارگانیک نسبت به کودهای شیمیایی مضرات به مراتب کمتری دارد. تعداد گیاهانی که هیومیک اسید برای آن ها مضر است کمتر از انگشتان یک دست هستند. هیومیک اسید در یک بازه خاص یعنی بین ۶.۵ تا ۷.۵ می‌ تواند ph خاک‌ های بسیار قلیایی و بسیار اسیدی را تنظیم کند. ممکن است برخی از گیاهانی که نیاز به خاک‌ های اسیدی دارند با توجه به تعادل ph خاک به واسطه بکارگیری هیومیک اسید دچار مشکل شوند. از جمله این گیاهان می‌ توان به بلوبری و همچنین رودودندرون (خرزه هندی) در کنار آزالیا اشاره نمود. به غیر از این موارد، هیومیک اسید برای هیچ کدام از گیاهان مضر نخواهد بود.

مضرات اسید هیومیک

نه تنها اسید هیومیک بلکه تمام کودها اگر به شکل غیر استاندارد و نادرست مورد استفاده قرار گیرند، ممکن است آسیب‌ هایی به گیاه وارد کنند. مصرف بیش از اندازه این نوع کود سبب تجمع مواد مغذی در خاک خواهد شد. به همین علت ممکن است در رشد گیاهان اختلال به وجود بیاید. علاوه بر این زمان مصرف کود اسید هیومیک اگر نامناسب باشد نیز برای گیاه مشکلاتی به وجود می‌ آورد. در فصل زمستان و در مناطق سردسیر استفاده از این کود ممکن است تعادل خاک را بر هم بزند. در خشکسالی شدید نیز حتما باید به میزان مناسب از اسید هیومیک استفاده کنید.

کود هیومیک اسید برای چه گیاهانی مناسب است؟

اسید هیومیک یک ماده قهوه‌ ای رنگ بی‌ نظیر بوده که آن را از باقیمانده گیاهانی که در خاک مدفون هستند استخراج می‌ کنند. استفاده از این کود به تقویت ریشه گیاه و افزایش حجم آن ها کمک فراوان خواهد کرد. مصرف این کود سلامت گیاهان آپارتمانی را تضمین می‌ کند. برای تمام گیاهان آپارتمانی استفاده از هیومیک اسید را پیشنهاد می‌ دهیم. از جمله گیاهان آپارتمانی که می‌ توانند به وسیله این کود رشد مناسبی را تجربه کنند، زاموفیلیا، فیکوس و پتوس به شمار می‌ روند. با این حال بسیاری از افراد برای کاکتوس نیز از این نوع کود استفاده می‌ کنند.

تاثیرات گسترده‌ ای که اسید هیومیک برای رشد بهینه گیاه دارد، سبب شده است که یک کود طبیعی و شگفت انگیز در اختیار کشاورزان قرار گیرد. استفاده از اسید هیومیک علاوه بر این کیفیت محصولات باغی را بهبود خواهد داد. این که این نوع محصول بهبود پذیری خاک را افزایش می‌ دهد.

مقدار مصرف اسید هیومیک برای هر درخت

مقدار مناسب مصرف اسید هیومیک برای هر درخت را باید در نظر داشته باشید. به طور کلی کارشناسان کشاورزی تاکید می‌ کنند که ۱۰ تا ۱۵ گرم از این کود را برای هر درخت به کار بگیرید. اگر کود اسید هیومیک مایع است، ۵۰ تا ۷۰ سی سی از آن را برای هر درخت به کار ببرید. در ابتدای فصل با اولین آبیاری می‌ توان از اسید هیومیک برای درختان استفاده نمود. علاوه بر این قبل از گلدهی درختان میوه نیز زمان مناسبی برای استفاده از این کود است.

با توجه به سن درختان میزان مصرف این کود نیز می‌ تواند افزایش یا کاهش پیدا کند.

مقدار مصرف هیومیک اسید برای گیاهان آپارتمانی

مقدار مصرف اسید هیومیک برای گیاهان آپارتمانی نیز باید به شکل مناسب انتخاب شود. حدود دو قاشق چایخوری از این کود را هنگام اصلاح خاک گیاهان آپارتمانی و گلدانی درون یک گالن آب ترکیب کنید.

توصیه ما این است برای دریافت نتیجه مطلوب در بکارگیری اسید هیومیک، هر ۶ الی ۸ هفته آن را به کار ببرید. فراموش نکنید که استفاده بیش از حد از اسید هیومیک به مانند سایر کودهای موجود در بازار برای گیاهان آپارتمانی ممکن است مشکلاتی در پی داشته باشد. از جمله این مشکلات می‌ توان به آسیب دیدن گیاهان و ضعیف شدن آن ها اشاره نمود.

بهترین زمان مصرف اسید هیومیک برای برنج

برای برنج می‌ توان در سه مرحله از اسید هیومیک استفاده نمود.

مرحله اول قبل از کاشت برنج در خزانه و به صورت بذر مال است. بعد از انتقال نشا به زمین با هدف کاهش استرس گیاه و در همان ابتدای کاشت برنج می‌ توان از این کود استفاده کرد.

مرحله دوم استفاده از اسید هیومیک برای برنج به زمان ساق دهی آن برمی‌گردد.

مرحله سوم مصرف اسید هیومیک برای برنج قبل از خوشه دهی گیاه است.

سخن پایانی

کود اسید هیومیک از جمله محصولات با کیفیت موجود در بازار و یک کود آلی و ارگانیک است. این کود را می‌ توان به جای کودهای شیمیایی مورد استفاده قرار داد. یک ماده عالی با خواص آنتی اکسیدانی که آن را از فضولات گیاهی و حیوانی تولید می‌ کنند. استفاده از اسید هیومیک می‌ تواند سبب بهبود تخلخل خاک، افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک و همچنین افزایش تهویه شود. با هدف بهبود محصولات کشاورزی و باغی می‌ توانید از این نوع کود در خاک استفاده نمایید. ما در مجموعه کیمیا مهر پارس با نام تجاری کودیران بهترین نوع کود اسید هیومیک را با قیمت مناسب در اختیار شما قرار می‌ دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌ توانید با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!