ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…

کود گوگرد میکرونیزه چیست؟ همه چیز درباره کاربردها، نحوه استفاده و قیمت گوگرد میکرونیزه

فهرست عناوین

گوگرد به عنوان چهارمين عنصر ضروري براي گياهان محسوب مي شود. گوگرد عمدتا” در توليد اسيدهاي آمينه، پروتئين و ساخت روغن نقش موثری دارد. كمبود این عنصر باعث كاهش عملكرد كمي و كيفي محصول می شود. با توجه به اينكه اكثر خاك های كشور و خصوصا خاك های مناطق خشک و نیمه خشک ایران قليایی و آهكی هستند و از طرفی كمبود مواد آلی و بی كربناتی بودن اكثر آب های آبياری باعث محدود شدن حلاليت عناصر غذايی پرمصرف و ريزمغذي ها می شود، عملا جذب اين عناصر به كندی صورت می گيرد. بنابراين استفاده از گوگرد در این شرایط مناسب ترین توصیه برای اصلاح و بهبود خاک ها محسوب می شود.

گوگرد میکرونیزه کشاورزی چیست؟

گوگرد میکرونیزه نوعی خاص از گوگرد است که در کشاورزی و صنایع کاربردهای متفاوتی دارد. این ترکیب علاوه بر اینکه به عنوان ماده اصلی تولید انواع ترکیبات کودهای شیمیایی و آلی مورد استفاده قرار می گیرد، در فرآوری خشکبار از جمله تهیه کشمش، در کارخانجات قند و شکر و نشاسته، حشره کش ها، شوینده ها، صابون، ضد عفونی سردخانه ها و سایر موارد کاربردهای متنوعی دارد. گوگرد میکرونیزه به عنوان یک قارچ کشی طبیعی و بی خطر در انواع محصولات کشاورزی که آلوده به سفیدک سطحی و انواع دیگر بیماری های قارچی می شوند کاربرد گسترده داشته و بر خلاف سموم، اثر دراز مدت داشته و بدون آنکه ایجاد مقاومت در بیماری های قارچی داشته باشد، در کنترل و مبارزه آن ها همواره به عنوان بهترین گزینه مطرح است.

گوگرد میکرونیزه تولید کودیران به دلیل اندازه ذرات بسیار ریز با مش 200 و خلوص بالا 9/99 درصد به عنوان یکی از بهترین موادی تولیدی بوده و هم اکنون بیش از دو دهه است توسط این شرکت تولید و عرضه می شود .

نقش گوگرد در گیاهان

گوگرد نقش مهمی در سنتز پروتئين دارد. بنابراين بر مصرف و متابوليسم ازت در گياهان تاثير می گذارد. نسبت N/S در پروتئين‌ های گياهی 1/15 و براي محصولات روغنی 1/11 است. این ویژگی به دليل وجود گوگرد اضافی در گلوكوزينولات‌ ها در آن وجود دارد. بنابراين گياه نمی تواند مصرف زياد از حد ازت و گوگرد را براي خود قابل استفاده نمايد. چرا كه به ازای مصرف يك عنصر بايد عنصر ديگر را با نسبت ديگر مصرف كند. در نتيجه كشاورزان نمی توانند به راندمان حداكثر مصرف كود دست يابند، مگر اينكه تمام كمبودهای غذايي برطرف شده باشد.

گوگرد جزیی از پروتئین گیاه بوده و در تشکیل ویتامین های ضروری برای متابولیسم گیاه نقش مهمی دارد. دخالت این عنصر در بسیاری از فعالیت های آنزیمی و نیز شرکت آن در ساختمان شیمیایی بسیاری از اسیدهای آمینه نظیر متیونین و سیستین و نیز ترکیبات فرار مواد رایحه گیاهانی نظیر سیر، پیاز و فلفل قابل مشاهده است. ساخت روغن، ویتامین های ضروری و بهبود کیفیت میوه از دیگر وظایف گوگرد به شمار می رود. این عنصر با افزایش حلالیت فسفر، مصرف کودهای فسفاته را کاهش می دهد.

گوگرد در تشکیل کلروفیل، ویتامین های تیامین و بیوتین، فرودوکسین و در تشکیل گلوتاتیون و کوآنزیم A دخالت داشته و باعث افزایش مقاومت گیاهان به آفات و بیماری ها، تنش های محیطی از جمله شوری و قلیایی خشکی و سرما می شود. مصرف گوگرد در خاک مانع از تجمع نیترات مضر در اندام های گیاهان می شود. راهکار اصولی برای تامین گوگرد بدن به صورت صحیح و بهینه مصرف محصولات کشاورزی است آن هم به شرطی که به میزان نیاز واقعی گوگرد از خاک جذب کرده باشند. برخی از مواد غذايی که گوگرد مناسب نیاز انسان در آن ها وجود دارد، حبوبات، كلم، سير، پياز، موسير، تربچه، جعفری، گندم، خربزه، تمشك، توت ‎فرنگی، انگور، هويج، كرفس، ترب، سيب ‎زمينی، گوجه ‎فرنگی، برنج، اسفناج، سويا، فندق و گردو هستند.

موارد زیر کاربردهای گوگرد میکرونیزه به شمار می روند.

1) کاربرد گوگرد میکرونیزه در مبارزه با بیماری های گیاهان زراعی و باغی

گوگرد میکرونیزه در اصل به عنوان یک قارچ کش بی خطر برای کشاورزی و موثر در کنترل انواع بیماری ها و به طور خاص کپک و بیماری های قارچ در روی برگ و اندام های هوایی و حتی ریشه ها در باغبانی و زراعت، محصولات گلخانه ای، گیاهان زینتی (لک های سفید روی گل رز را که همگی دیده اند. این بیماری با پودر پاشی گوگرد از بین می رود) استفاده می شود. این ماده با کنترل و مهار رشد قارچ ها و جلوگیری از گسترش هاگ ها عمل می کند. گوگرد میکرونیزه با مش 200 به ویژه در برابر بیماری هایی مانند سفیدک پودری، زنگ زدگی و برخی عفونت های قارچی دیگر که گیاهان را تحت تاثیر قرار می دهند، موثر است. گوگرد با متابولیسم قارچ ها تداخل می کند و عملکرد سلولی آن ها را مختل کرده و از رشد و تولید مثل بیشتر جلوگیری می کند. همچنین گوگرد میکرونیزه می تواند به عنوان محافظ عمل کرده و مانعی بر روی سطح گیاه ایجاد نماید. این کار از جوانه زنی اسپور قارچ جلوگیری می کند.

2) کاربرد گوگرد میکرونیزه در مبارزه برخی آفات

گوگرد میکرونیزه وقتی در سطح برگ گیاهان استفاده می شود به دلیل بوی بد و گاز تولید شده می تواند به عنوان یک ماده فراری دهنده حشرات و از جمله کنترل کنه و تریپس و پسیل در درختان پسته نیز موثر باشد.

3) کاربرد گوگرد میکرونیزه در مبارزه با آفت پسیل پسته

پسیل پسته مهمترین آفت پسته است که باغداران به آن شیره خشک می گویند. این آفت زمستان را به صورت حشره کامل می گذراند و اوایل اردیبهشت ماه معمولا تخم ریزی می کند و نوزادهای آن از شیره نباتی تغذیه می کنند تا تبدیل به حشره بالغ گردند. پوره های پسیل با فرو بردن خرطوم در سطح برگ ها از شیره گیاهی تغذیه خود را انجام می دهند. مواد پروتئینی شیره گیاهی را جذب نموده و مواد قندی را به صورت شیره دفع می نمایند. این مواد قندی در مجاورت هوا خشک شده و به آن شکرک گویند. این مواد چسبنده باعث جذب گرد و خاک شده و شاخه و برگ های درختان را بد منظره می نماید. از دست رفتن شیره گیاهی باعث ضعف عمومی درختان پسته و ریزش برگ ها، جوانه ها، دانه های کوچک و افزایش درصد پوکی و دهان بستگی میوه می شود. خسارت پوره های پسیل پسته روی درختان در خرداد ماه باعث ریزش برگ ها، خوشه ها، جوانه ها و افزایش میزان پوکی و در مرداد ماه باعث افزایش مقدار ناخندانی پسته می گردد.

استفاده از گوگرد میکرونیزه در کنترل پسیل پسته برای اولین بار به حدود 14 سال پیش بر می گردد. به نقل از انجمن پسته ایران از گوگرد در منطقه پسته کاری دامنکو دامغان برای کنترل پسیل پسته استفاده گردید. در اصل برای نخستین بار آقای ولی اله عباسیان از گوگرد برای پسیل استفاده نمود که به دلیل کنترل مناسب آن به سرعت سایر باغداران نیز شروع به استفاده نمودند. در دامغان حدود سال 1392 به طور مرتب برای کنترل پسیل استفاده می گردد و بهره برداران رضایت نسبی دارند. از سال های گذشته (حدود یک دهه) با توجه به عدم کارایی سموم شیمیایی، در کنترل پسیل استفاده از گوگرد در سایر مناطق پسته کاری کرمان، خراسان، یزد و.. نیز جا پا باز نموده و رضایت نسبی در بهره برداران سایر مناطق نیز ایجاد نمود. در حال حاضر به نظر می رسد موثرترین روش در کنترل پسیل، گوگرد است که علاوه بر اینکه ماده ای بسیار ایمن در مقایسه با سموم بوده، می تواند برای خاک و گیاه نیز مفید باشد.

روش استفاده از گوگرد میکرونیزه برای مبارزه با پسیل پسته

* حتما هنگام استفاده از گوگرد از کوگرد میکرونیزه با مش 200 و به بالا استفاده کنید (مش های 50 تا 150 برای این کار کارایی لازم را ندارند). برای دقت بیشتر حتما هنگام ریختن گوگرد به داخل سمپاش ابتدا آن را از الک ریز عبور دهید و سپس داخل سمپاش ریخته شود.

* تجهیز سم پاش به همزن ضروری است. بهترین قطر نازل سر لانس بین 2 تا 5/2 خواهد بود.

* مقدار مصرف توصیه شده 20 تا 25 کیلو در هزار لیتر آب است.

* برای ارقام بادامی مانند رقم اکبری، احمد آقایی و سفید فیض آباد با توجه به حساسیت از دوز پایین تر استفاده گردد. توصیه ما به شما مصرف 20 کیلو در هزار است.

* بهتر است گوگرد در چند مرحله به تانکر اضافه شود و همراه گوگرد یک لیتر در هزار مایع ظرفشویی (یا صابون کشاورزی) استفاده گردد. یادآور می شویم که مایع ظرفشویی در معلق ماندن گوگرد موثر است.

* جهت کارایی بهتر همزن بهتر است تانکر کامل پر نگردد و سر خالی باشد تا هم زدن و معلق نگه داشتن گوگرد بهتر انجام گیرد.

* مطابق بعضی از گزارشات سوختگی میوه های پسته در اثر گوگرد به دلیل تیرک نمودن ذرات معلق گوگرد به دلیل سر لانس نامناسب و ضربه زدن به میوه ایجاد می گردد ( مانند اثرات ضربه ای بادهای شن آور ). لذا جهت جلوگیری از سوختگی توصیه می گردد نازل در بیرون از باغ تنظیم شود تا پاشش پودری ایجاد شده و سپس وارد باغ گردد. در صورت تیرک نمودن مجدد نازل ها، توصیه می گردد قطر نازل اضافه تر شود تا از ضربه زنی به میوه های پسته و سوختگی آن جلوگیری به عمل آید.

* بهترین زمان استفاده از کود گوگرد میکرونیزه زمانی است که دمای هوا زیر 36 درجه باشد.

* بهتر است با سایر سموم مخلوط نشود.

* با روغن ها مخلوط نگردد و قبل و بعد از آن به مدت 25 تا 30 روز از روغن استفاده نشود. ترکیب گوگرد میکرونیزه با روغن ها سبب ایجاد مسمومیت می شود.

* گوگرد پاشی بهتر است در شب هنگام و خنکی هوا پاشیده نشود، چرا که احتمالا تصعید نمی گردد. بهترین زمان پاشش 6 صبح لغایت 11 و در بعد از ظهر ساعت 16 الی 20 است.

* در طول فصل بهترین زمان گوگرد پاشی پس از استخوانی شدن پوست لغایت پانزده روز قبل از برداشت خواهد بود.

*در جمعیت پایین پوره ها پاشیده شود. در صورت شکرک و تداخل نسل، احتمال موفقیت کمتر می شود.

* توصیه می شود با توجه به آتش زا بودن گوگرد ته مانده گوگرد باقیمانده در ته تانکر دور از باغ معدوم گردد.

هشدار: استفاده از ماسک ، عینک و دستکش در هنگام کار با گوگرد الزامی است.

4) کاربرد گوگرد میکرونیزه در مبارزه با بیماری های قارچی انگور

بیمــاری ســفیدك پــودری (حقیقــی) انگــور از مهـمتـرین بیمـاري هـای خسارت زا بر روی درختچه هـاي تـاك در سراسـر کشـور است. ایـن بیماری در صورت وجود شرایط محیطـی مناسـب، باعـث کـاهش شـدید کمی و کیفی محصول، افـزایش هزینـه هـای تولیـد و کـاهش طـول عمـر درخت مو می شود. سموم موثر شـامل: توپـاس، تیوویـت، اسـتروبی، انویل، تریمیدال، تریفمین و ده ها سم دیگر برای مقابله با این بیماری مورد استفاده قرار می گیرند. علیرغم سمپاشی های متعدد، کنترل این بیماری بسیار دشوار است. این در حالیست که می توان با کود گوگرد میکرونیزه که هیچگونه خطر سمی برای گیاهان و انسان ندارد، این بیماری قارچی را با هزینه کمتری کنترل کرد.

چرا درختان انگور همه ساله دچار بیماری قارچی می شوند و برای کاهش و کنترل صحیح آن چه کار کنیم؟

مهم ترین دلایل این است که قارچ عامل بیماری به دو صورت زمستان گذرانی می کند.

1- میسلیوم یا هیف درون جوانه های آلوده انگور

2- به صورت آسـکوکارپ یـا هاگدان در نقاط مختلف درخت انگور و حتی درخاك پای درختچه هـای انگـور به صورت کمون (خواب) هستند.

لذا از دیدگاه همـه گیـر شناسـی بیماری ها در فصـول بهـار و تابسـتان دارای دو منبع مهم قارچ که به صورت کانون و منبع شروع آلودگی نمایان می شوند. بنابراین قبل از شروع بهار که معمولا زمین را پابیل و یا شخم می زنند، بهتر است گوگرد میکرونیزه بر روی سطح خاک پاشیده شده و آن را با خاک سطحی مخلوط کنید. زمان سمپاشی، به محض مشاهده اولین نشـانه هـای بیمـاری در فروردین یا اردیبهشت ماه خواهد بود. در مجموع برای کنترل کامل بیماری حداقل سه نوع از گوگرد میکرونیزه باید مورد استفاده قرار گیرد.

نوبت اول: بعد از شروع رشد جوانه ها و زمانی که حدود 5 تا 10 برگ جوان بر روی هر شاخه مشاهده شد. در این نوبت باید از 10 تا 15 کیلوگرم گوگرد پودری یا گوگرد میکرونیزه در هر هکتار استفاده شود.

نوبت دوم: بعد از گلدهی در حدود 20 تا 25 کیلو گرم گوگرد پاشی در هر هکتار باید مورد استفاده قرار گیرد.

نوبت سوم: وقتی که غوره ها به تازگی ترش شده اند. در این نوبت باید حدود 35 تا 40 کیلو گرم مصرف گردد.

5) کاربرد گوگرد میکرونیزه در غنی سازی و ضدعفونی کردن کودهای دامی

همانگونه که اطلاع دارید کودهای دامی (گاوی، گوسفندی و مرغی) علاوه بر اینکه منبع غنی از عناصر غذایی مفید و میکرو ارگانسیم هستند، در عین حال اگر فرآوری و کمپوستینگ نشوند منبع آلودگی انواع بیماری های قارچی، باکتریایی و ویروس، تخم علف های هرز، تخم و لارو انواع انگل ها خواهند بود. بنابراین این ترکیب باید پوسانده و فرآوری شود. بهترین ترکیب مناسب برای این کار کود گوگردی میکرونیزه است.

مزایای فرآوری و پوساندن کود حیوانی با گوگرد

* ضد عفونی و از بین بردن انواع عامل بیماری زا شامل عامل بیماری های قارچی، لاروهای حشرات و سایر آلودگی ها

* کاهش شوری موجود کودهای دامی (زیرا کودها به دلیل وجود املاح زیاد و ناخالصی از جمله وجود آهک و شوری ناشی از ادرار دام در شرایط نامناسب قرار دارند)

* تعدیل PH و خنثی نمودن قلیایی بودن موجود در کودهای حیوانی

* بهبود جذب عناصر غذایی موجود در کودهای دامی

* تبدیل گاز آمونیاک در کود دامی به آمونیوم قابل جذب برای گیاهان

* گنده زدایی و رفع بوی بد در کودهای دامی

* از بین بردن بذر علف های هرز

* فعال کردن برخی باکتری های مفید در کودهای دامی

با هدف مزایایی موصوف لازم است گوگرد میکرونیزه را در مراحل پایانی عمل فرآوری به کودهای دامی اضافه کرد.

6) کاربرد گوگرد میکرونیزه در اصلاح خاک های شور و قلیایی

در ایران حدود 25 میلیون هکتار اراضی شور و قلیایی وجود دارد. این میزان تقریبا 15% سطح کل کشور، 30% سطح دشت ها و فلات ها و بیش از 50% خاک های قابل آبیاری و کشاورزی آن را شامل می شود. بنابراین خاک های کشور با چالش شوری و قلیایی مواجه هستند. با توجه به این شرایط در جهت رفع و تعدیل آن اقدامات اساسی باید انجام گیرد. شاید بتوان تا حدودی این مشکلات را با عملیات اصلاح اراضی و کاربرد مواد اصلاح کننده کنترل کرد.

کاربرد مواد شیمیایی گوناگون از جمله گوگرد و مشتقات آن جهت اصلاح خواص فیزیکوشیمیایی خاک های شور و قلیا حدودا “از سال 1920 و عمدتا” در آمریکا و آسیای میانه آغاز گردیده است. با این حال روز به روز بر میزان مصرف آن افزوده می شود. امروزه استفاده از گوگرد در کشاورزی بیش از 60 درصد کل مصرف جهانی گوگرد را شامل شده است. اگر چه این مقدار به مصارف متعددی از جمله تغذیه گیاهی، تهیه آفت کش، تهیه کودهای شیمیایی و غیره می رسد ولی میزان مصرف آن که جهت اصلاح خواص فیزیکوشیمیایی خاک های شور و قلیا، تعدیل واکنش خاک های قلیایی و بالا بردن قابلیت جذب بعضی از عناصر غذایی کم مصرف بکار می رود رقم بالایی را شامل می شود.

منظور از شوری خاک چیست؟

شاید برای شما نیز سوال پیش آید که شوری خاک چیست؟ چنانچه میزان املاح نمکی در خاک و به ویژه در ناحیه رشد ریشه بالاتر از حد معمول باشد، رشد و تولید گیاهان با محدودیت مواجه می‌ شود. این شرایط را اصطلاحا شوری خاک می‌ گویند. افزایش غلظت عناصری مانند سدیم، کلر، کربنات و بی‌ کربنات‌ از عمده عناصری هستند که باعث شوری خاک می‌ شوند.

گوگرد چگونه باعث کاهش شوری در خاک می‌ شود؟

بیایید به بررسی نقش گوگرد در کاهش شوری خاک بپردازیم. زمانی که گوگرد وارد خاک می‌ شود، به تدریج به وسیله باکتری‌ های اکسید کننده به اسید سولفوریک تبدیل خواهد شد. اسید سولفوریک تولید شده به کاهش pH خاک کمک می‌ کند. این کاهش pH از طریق موارد زیر باعث کاهش شوری در خاک می‌ شود.

اسید سولفوریک به جایگزینی یون‌ های سدیم (NA+) که جزء رایج نمک‌ های خاک هستند، با یون‌ های کلسیم   (Ca+2) کمک می‌ کند.

جایگزینی یون‌ های سدیم با یون‌ های کلسیم باعث بهبود ساختار خاک می‌ شود. یون‌ های سدیم باعث از هم پاشیدگی ذرات و ساختار خاک می‌ شوند که این امر برای نفوذ آب و رشد ریشه مضر است. کلسیم به اتصال ذرات خاک به یکدیگر کمک می‌ کند. این ویژگی ساختار و در نتیجه ظرفیت زهکشی خاک را افزایش می‌ دهد.

اسیدی کردن خاک، حلالیت نمک‌ ها را افزایش می‌ دهد و آن ها را به راحتی قابل شستشو می‌ کند. با بهبود ساختار خاک و وجود کلسیم، آب می‌ تواند به طور موثرتری داخل خاک نفوذ داشته باشد. با این کار نمک‌ های محلول در ناحیه ریشه گیاهان شسته می شوند.

توجه: استفاده از هرگونه عامل اسیدی (به‌ عنوان مثال اسید سولفوریک) که به سرعت باعث تغییر pH خاک می‌ شوند، باعث آسیب به خاصیت بافری، از بین رفتن جمعیت میکروبی مفید و همچنین برهم خوردن ساختمان خاک می‌ شود. بنابراین توصیه می‌ شود برای تنظیم pH یا کاهش شوری از این مواد و موارد مشابه آن ها استفاده نکنید. گزینه مناسب برای این‌ کار استفاده از گوگرد خالص به همراه باکتری‌ های اکسید کننده آن است. این مواد به مرور باعث تنظیم pH و کاهش شوری خاک می‌ شوند.

7) کاربرد گوگرد میکرونیزه در فرآوری و ضد عفونی میوه هایی نظیر انگور و تولید کشمش و برگه

از گوگرد به عنوان یک ترکیب نگهدارنده مواد غذایی استفاده می شود. تعدادی از خوراکی ها از جمله میوه های خشک مانند کشمش ، زردآلو خشک و آلو برای مدت طولانی تری باید در دسترس و قابل نگهداری باشند. گوگرد به شکل دی اکسید به عنوان آنتی اکسیدان در برخی از میوه های خشک برای محافظت از رنگ و طعم آن ها استفاده می شود. به عنوان مثال در کشمش، هلو، سیب و زردآلو خشک، از دی اکسید گوگرد استفاده می شود. استفاده از گوگرد به شکل دی اکسید از واکنش های قهوه ای کننده که رنگ و طعم میوه ها را تغییر می دهد جلوگیری می کند.

روش خشک کردن میوه و خشکبار با گوگرد

یکی دیگر از روش های خشک کردن میوه ها با استفاده از گوگرد و ترکیبات آن صورت می گیرد. در این روش میوه ها داخل سینی یا جعبه های منفذ دار چیده شده و با گوگرد دود داده می شوند. مقدار گوگرد مصرفی در هنگام خشک کردن میوه ها نباید بیش از ۴۰ تا ۸۰ گرم در هر متر مکعب باشد. دود گوگرد مورد استفاده در این روش باعث می شود میوه های خشک شده نرم بمانند و دیرتر فاسد شوند. مهمتر اینکه رنگ آن ها نباید تیره نشود و محتوای ویتامین A و ویتامین C در آن ها باید مورد محافظت قرار گیرد.

به جز دود دادن روش دیگر خشک کردن میوه ها غوطه ور کردن آن ها در محلول های گوگرد دار است. مزیت این روش نسبت به دود دادن، سرعت بالا و سادگی آن است. برای تهیه این محلول یک تا یک و نیم قاشق مرباخوری از ترکیباتی مانند بی سولفیت، سولفیت یا متا بی سولفیت سدیم را در یک لیتر آب حل کرده و سپس میوه های ورقه شده را به مدت پنج دقیقه و میوه های نصف شده را به مدت ۱۵ دقیقه در این محلول قرار می دهیم. سپس میوه ها را در زیر آب سرد شسته و روی سینی های توری قرار می دهیم تا خشک شوند.

8) کاربرد گوگرد میکرونیزه در کاهش تجمع نیترات در محصولات کشاورزی

در برخی شرایط و محصولات خاص از جمله سبزی و صیفی جات از کودهای ازته بیشتر استفاده می شود. در نتیجه ازت اضافه در بافت و اندام های گیاهی و میوه تجمع می کند. این کار برای انسان بسیار خطرناک است. استفاده از گوگرد برای این شرایط پیشنهاد بسیار خوبی خواهد بود، زیرا گوگرد نقش مهمی در سنتز پروتئين دارد. بنابراين بر مصرف و متابوليسم ازت در گياهان تاثير می گذارد كه نسبت N/S در پروتئين‌ های گياهی باید به حد متعادل برسد. در صورت نبود گوگرد نسبت ازت به گوگرد افزایش می یابد که با دادن کود گوگرد این نسبت متعادل و مانع جذب بیشتر ازت می شود. در این شرایط گياه نمی تواند مصرف زياد از حد ازت را برای خود قابل استفاده نمايد، چرا كه به ازای مصرف يك عنصر بايد عنصر ديگر را با نسبت ديگر مصرف كند. در نتيجه كشاورزان می توانند در این شرایط با مصرف کود گوگرد گرانوله بنتونیت دار، مانع تجمع نیترات در اندام های گیاه و میوه ها شده و محصولات سالم را به جامعه تحویل دهند.

9) کاربرد گوگرد میکرونیزه در برای اسیدی کردن خاک و آب

کاهش بارندگی و وجود مواد آهکی موجب پیدایش خاک های آهکی در اکثر اراضی کشور گردیده است. در اینگونه خاک ها به دلیل وجود pH بالا، غلظت زیاد یون کلسیم، برخی از عناصر غذایی به ویژه فسفر، آهن و روی تثبیت شده و از دسترس گیاه خارج می گردد. وجود مکانیسم های تثبیت کننده عناصر غذایی در این خاک ها سبب شده که همواره بخشی کمی از کودهای مصرفی در اختیار گیاهان قرار گیرد. با این شرایط راندمان بسیاری از کودهای فسفاته و ریزمغذی ها مورد استفاده پائین می رود. اسیدی کردن خاک و کاهش pH، از قدرت تثبیت این خاک ها کاسته و بر حلالیت عناصر غذایی می افزاید. در بین موادی که برای اسیدی کردن خاک به کار می روند، گوگرد متداولترین، بهترین و مقرون به صرف ترین آن ها است. بنابراین با توجه به این دیدگاه استفاده از کود گوگردی برای اسیدی کردن آب و خاک استفاده می شود.

گوگرد میکرونیزه مش 200 چیست؟

شکل کلی این نوع گوگرد پودری است که به عنوان یک قارچ کشی مناسب خواهد بود. با این حال در حقیقت این پودر متشکل از گرانول های گوگرد با اندازه چند میکرون است. مش ۲۰۰ پرکاربردترین دانه بندی گوگرد در کشاورزی به شمار می رود، چرا که در این اندازه گرانول های گوگرد به راحتی از نازل های اسپری و دستگاه‌ های پخش سم خارج می‌ شوند و هیچ گرفتگی و رسوبی ایجاد نخواهند کرد.

برای افزایش آگاهی کشاورزان لازم است اولا معنی مش را توضیح دهیم و بیان کنیم که مش چیست؟ قبل از هر چیز باید این نکته را بیان کنیم که مش در هر صنعتي كاربرد خاص خود را دارد. با این وجود اهميت موضوع مش بندی يا مش در توليد پودر ميكرونيزه گوگرد بسيار بیشتر از حد تصور است.

اصولا توليد پودر ميكرونيزه بر اساس آناليزهای خاك شناسي و شيميايي صورت می پذيرد. پودر ميكرونيزه حاصل آسياب كردن سنگ های متفاوت همچون سنگ چينی براي كربنات كلسيم، گوگرد از کلوخه های گوگردی، تالك و ساير عناصر ديگر خواهد بود.

مش چیست؟ مش را بیشتر بشناسیم

مش در تولید کودهای شیمیایی و آلی به دانه بندی ماده اولیه (مثلا کلوخه گوگرد) مورد نظر برای الك كردن آن اشاره دارد. این بدين معناست كه اندازه ذرات مواد مورد نظر برای گذر از الك يا سرن مورد نظر مش ناميده می شود و يك توده خاك يا پودر تركيبی از دانه بندی های متفاوت است. در واقع می توان بیان کرد که مش شامل توزيعی از اندازه های متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال یک كيلوگرم از يك پودر می تواند 60 درصد زير 10 ميكرون بوده و مابقی آن بالاي 10 ميكرون باشد.

پودر ميكرونيزه همانگونه كه از نام آن پيداست نوعی محصول پودری در مقياس ميكرون است و اكثر تركيب دانه بندی آن به طور معمول زير 20 ميكرون هستند. به منظور ايجاد مقياس اندازه گيري پودرها و توده های خاك از لحاظ دانه بندی و اندازه ذرات موجود در آن، از مقياس ميكرون استفاده می شود. این مقیاس تحت عنوان استاندارد مش يا Mesh Scale كاربرد دارد.

در واقع می توان گفت مش استانداری است كه براي توضيح و شرح اندازه و دانه بندی پودرها و به طور خاص پودر ميكرونيزه بوجود آمده است. بر اساس آناليزهای آزمایشگاهی و نمونه برداری از پودر، توزيع ذرات موجود در آن پودر اندازه گيری می شود. علاوه بر این بر اساس اكثريت اندازه ذرات موجود در پودر، شاخص مش برای نشان دادن كيفيت پودر كاربرد دارد.

به عنوان مثال پودر مش 200 در حقيقت دارای دانه بندي زير 75 ميكرون است. يک پودر با كيفيت در مش 200 بايد تا 99 درصد دارای دانه هايی به اندازه كمتر از 75 ميكرون باشد. اين اندازه دانه بندی يا Particle Size به مصرف كننده پودر كمک می كند تا در توليد محصول نهایی خود به كيفيت بالاتری برسد. البته هر كاربردی دانه بندی خاص خود را دارد و اصطلاحا مش بندی خاص خود را می خواهد. پودرهای توليدی که در برخی واحدهای توليد پودر به روش های بسيار قديمی و به روش الك كردن بدست می آيند از دقت مناسب برخوردار نيست و توزيع مناسب دانه بندی در محصولات مشاهده نمی شود. كاربرد درست دانه بندی پودر به توليد كننده محصولات ديگر كمك می كند كه از مواد كمتر و همچنين انرژی كمتری در فرآیند توليد خود استفاده كند. در این شرایط محصولی با استانداردهای بالاتر به وجود می آورند. ما در شرکت کیمیا رویش مهر پارس، بهترین کیفیت مش گوگرد را به عنوان اولین تولید کننده گوگرد میکرونیزه در استان خراسان رضوی که از سال 1380 تاکنون تولید می کنید در نظر گرفته ایم و کیفیت آن را برای مصرف کننده تضمین می نماییم.

کود گوگرد میکرونیزه 99 درصد چیست؟

بهترین کود گوگرد میکرونیزه به کودی گفته می شود که از مواد خالص و پودری یک دست با مش مناسب تهیه شده و در فرآیند تولید و فرآوری خلوص آن ها بالاتر از 99 درصد باشد. گوگرد میکرونیزه 99 درصد در اصل دارای ماده موثر گوگرد با بالاترین خلوص یعنی 99 درصد است. شرکت کیمیا رویش مهر پارس با برند کودیران، نوع و خلوص آن را با 99 درصد تضمین می نماید. گوگرد میکرونیزه با خلـوص ۹۹ درصد و در انـدازه مش ۲۰۰، فـرآوری و تولید مـی شود و با توجه به دانه بندی بسیار ریز گوگرد در این محصول (مش۲۰۰) این قابلیت را دارد که به راحتی از نازل های سمپاش خارج گردیده و بر روی سطوح مرطوب اندام های هوایی گیاهانی که مستعد ابتلا به بیماری قارچی سفیدک سطحی هستند، پاشیده شود.

گوگرد پودری میکرونیزه قابلیت بسیار بالایی برای جذب در اندام های هوایی گیاهان دارد. علاوه بر این سهولت خارج شدن پودر گوگرد از روزنه نازل های سم پاش باعث بهبود عملیات کود پاشی و سم پاشی و در نتیجه افزایش کیفیت محصولات نهایی می شود.

دستورالعمل فنی و نحوه مصرف کود گوگرد میکرونیزه

استفاده غیر اصولی از کود گوگرد میکرونیزه و سایر کودها نه تنها نمی تواند مفید باشد بلکه گاهی اوقات مشکلاتی برای محصولات کشاورزی نیز ممکن است به وجود بیاورد. با مطالعه دستورالعمل مصرف کود گوگرد میکرونیزه می توانید با اطمينان خاطر از محصولی با کارایی بالا بهره ببرید.

مقدار مصرف

در محصولات زراعی چون خربزه، هندوانه، خیار، گوجه فرنگی، یونجه و چغندرقند به محض مشاهده اولیه آلودگی برای پیشگیری از توسط قارچ و زمانی که میوه گردویی شده است استفاده گردد. (توصیه عمومی برای نوبت اول 20 تا 40 کیلو گرم و نوبت دوم 30 تا 50 بوده ولی توصیه دقیق تر به میزان گسترش آلودگی قارچی و سطح پوشش سبزینگی دارد)

در محصولات باغبانی نظیر سیب درختی، هلو، شلیل، گلابی، به، انار، گردو و پسته بعد از گلدهی و دقیقا زمان تشکیل میوه با هدف پیشگیری و کاهش سطح آلودگی، 25 تا 30 کیلوگرم به صورت گردپاشی و در صورت وجود آلودگی در مرحله فندقی شدن میوه نیز می توان تکرار نمود.

در باغات انگور در سه مرحله بدین ترتیب که نوبت اول در مرحله‌ 8-۶ برگی شاخساره‌ ها به میزان ۱۵-۱۰ کیلوگرم، نوبت دوم پس از خاتمه گلدهی و تشکیل میوه به میزان ۳۰ – ۲۰ کیلوگرم و نوبت سوم دو تا سه هفته بعد به میزان ۴۰ – ۳۰ کیلوگرم مورد استفاده قرار گیرد.

در گل و گیاه و گیاهان زینتی و فضای سبز به محض مشاهده علایم بیماری سفیدک سطحی 10 تا 15 کیلوگرم از این کود استفاده شود.

برای سفیدک سطحی در سبزیجات به ویژه در تره فرنگی، جعفری، هویج و گشنیز حدود 7 تا 10 کیلوگرم در هکتار استفاده گردد.

نکته مهم: بهترین زمان مصرف کود گوگرد پودری در دمای 15 تا 28 درجه سانتی گراد خواهد بود. استفاده از این کود در دمای بالاتر گیاه ‌سوزی ایجاد می‌ کند. در دمای کمتر از 14 درجه سانتی گرادی نیز استفاده از کود گوگرد میکرونیزه نیز فرآیند تصعید را در پی ندارد.

ضمنا گوگرد میکرونیزه یک ترکیب دو منظور کود و سم محسوب می شود. به همین دلیل می توان از آن برای محصولات باغی استفاده نمود. زیرا به دلیل پودری بودن، خلوص بالا و اثر گذاری سریع به ویژه مخلوط با کود دامی و مصرف آن به صورت چالکود و یا کانال کود علاوه بر ضدعفونی کردن خاک و کود دامی و محیط اطراف ریشه، گوگرد به دلیل خاصیت اصلاح کننده ای و کاهش و شوری و pH خاک که دارد باعث افزایش قابلیت جذب سایر عناصر غذایی به ویژه فسفر، آهن، روی نیز توسط ریشه می شود.

قیمت گوگرد میکرونیزه

قیمت کود گوگرد میکرونیزه با توجه به فاکتورهای مختلفی مشخص می‌ شود. انواع کود گوگرد میکرونیزه با مش‌ های مختلف در اختیار مصرف کننده قرار داده می‌ شوند. از دیگر جمله فاکتورهایی که برای اعلام قیمت کود گوگرد میکرونیزه در نظر گرفته می‌ شوند، می‌ توان به مقدار مش آن اشاره نمود. علاوه بر این برند تولید کننده نیز می‌ تواند یک مولفه دیگر برای اعلام قیمت این محصول باشد. انواع کود گوگرد میکرونیزه را در بسته‌ بندی‌ های مختلف می‌ توان خریداری کرد. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت روز گوگرد میکرونیزه هستید، می‌ توانید از خدمات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی کودیران بهره برده و یا با کارشناسان فروش مجموعه ما به صورت مستقیم تماس بگیرید.

کود و قارچ کش گوگرد میکرونیزه

کود گوگرد میکرونیزه محصولی با کارایی زیاد است. این محصول علاوه بر اینکه می‌ تواند برای گیاهان، گوگرد مورد نیاز را تامین کند، گزینه‌ ای عالی جهت مبارزه با بیماری‌ های قارچی نیز به شمار می‌ رود. استفاده از این نوع کود به کنترل بیماری‌ های قارچی و سفیدک سطحی کمک فراوان می‌ کند.

کود گوگردی میکرونیزه مش ۲۰۰ از جمله محصولاتی بوده که می‌ تواند حشرات زیادی مانند کنه، پسیل و تریپس را به خوبی فراری دهد. جلوگیری از تجمع نیترات در محصولات کشاورزی از دیگر خواص و ویژگی‌ های کود گوگردی میکرونیزه مش ۲۰۰ است.

اگر به دنبال خرید یک کود با کارایی دوگانه برای تقویت گیاه و همچنین دفع حشرات هستید، توصیه ما به شما انتخاب کود گوگرد میکرونیزه خواهد بود.

سخن پایانی

در صنعت کشاورزی از انواع مختلف کود استفاده می‌ کنند. هر کدام از محصولات موجود در بازار می‌ توانند برای تغذیه خاک و گیاه کارایی لازم را داشته باشند. با این حال گوگرد میکرونیزه مش ۲۰۰ یکی از بهترین محصولات موجود در بازار بوده که علاوه بر تغذیه خاک و گیاه می‌ تواند به دفع حشرات و قارچ نیز کمک نماید. استفاده از گوگرد میکرونیزه به صورت چشمگیری می‌ تواند عملکرد محصولات زراعی و باغی را بهبود دهد. با بررسی نحوه مصرف گوگرد میکرونیزه و دستورالعمل اصولی استفاده از آن می‌ توانید تاثیر مثبت این محصول را به خوبی مشاهده نمایید. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه استفاده از کود گوگرد میکرونیزه هستید، می‌ توانید با کارشناسان و مشاورین مجموعه کودیران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!