ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…

تاثیر گوگرد بر خاک چگونه است؟ هر آنچه در خصوص نقش گوگرد در کشاورزی باید بدانید

فهرست عناوین

نقش گوگرد در کشاورزی و تاثیر این عنصر بر روی خاک به همراه مواد معدنی دیگر مانند منیزیم، کلسیم و نیتروژن به حدی پررنگ است که امروزه کارشناسان این حوزه تاکید می‌ کنند برای باروری بیشتر گیاهان و رشد طبیعی آن ها به شکل استاندارد از این عنصر استفاده نمایید. هم در حوزه زراعت و هم در حوزه باغداری امروزه بکارگیری انواع کود گوگردی مورد توجه قرار گرفته است. متخصصین بر این باورند که تاثیر گوگرد بر خاک و نقش این عنصر بر روی کشاورزی به عنوان یک ماده مغذی ثانویه به گونه‌ ای است که می‌ تواند همراه با عناصر ضروری مانند پتاسیم، فسفر و نیتروژن به متعادل کردن خاک کمک فراوان داشته باشد.

امروزه انواع کود گوگردی در شکل‌ های مختلف روانه بازار می‌ شوند. از کود گوگرد پودری گرفته تا گوگرد مایع و انواع کود گرانوله که هر کدام دارای استانداردها و فرمولاسیون منحصر به فرد هستند را می‌ توان برای زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار داد. ما در مجله فروشگاه اینترنتی کودیران در این مطلب به طور کلی به بررسی تاثیر گوگرد بر خاک و همچنین نقش گوگرد در کشاورزی و باغداری پرداخته‌ ایم.

گوگرد چیست؟

قبل از اینکه به بررسی تاثیر گوگرد بر خاک بپردازیم، ابتدا بهتر است تعریفی از این عنصر داشته باشیم. گوگرد یک ماده بسیار سبک و نرم بوده که در طبیعت آن را به رنگ مایل به زرد می‌ توانیم مشاهده نماییم. در صنایع مختلف از گوگرد به عنوان یک عنصر ضروری استفاده می‌ کنند. در عین حال گوگرد یک ماده غذایی مناسب برای رشد گیاهان بوده که در صنعت کشاورزی اهمیت ویژه‌ ای برای آن قائل هستند. نقش پررنگ گوگرد برای رشد گیاهان و افزایش متابولیسم آن ها سبب شده است که امروزه به عنوان یک عنصر ضروری از آن نام ببرند. عنصر گوگرد تاثیرگذاری بالایی بر روی تشکیل کلروفیل، افزایش کیفیت محصول، فعال سازی آنزیم‌ ها و سنتز روغن‌ ها دارد. این عنصر ضروری در تولید پروتئین و همچنین افزایش مقاومت گیاه در برابر خشکی و سرما نیز تاثیرگذار است. با هدف فعال سازی آنزیم ها از گوگرد بر روی خاک زمین کشاورزی استفاده کنید.

علائم کمبود گوگرد در خاک کدامند؟

نقش گوگرد در کشاورزی به گونه‌ ای است که به محض مشاهده علائم کمبود این عنصر ضروری باید برای مقابله با آن به سراغ راهکارهای اصولی رفت. هنگامی که با کمبود گوگرد در خاک مواجه شوید، می‌ توانید بر روی گیاهان نشانه‌ هایی را مشاهده نمایید. به محض مشاهده علائم کمبود گوگرد در خاک و کشاورزی بهتر است برای رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام داد. از جمله مهم‌ ترین علائم کمبود گوگرد بر روی گیاهان می‌ توان به زرد شدن رنگ برگ آن ها اشاره نمود. بلافاصله پس از اینکه گیاه نتواند گوگرد مورد نیاز خود را دریافت کند، با زردی برگ‌ ها این مشکل را نمایان خواهد کرد. علاوه بر این هنگام کمبود گوگرد مشاهده خواهید کرد که به طور کلی رشد گیاهان کاهش یافته و عملکرد آن ها مناسب نیست.

معمولا از روی علائم ظاهری مقداری دیر می‌ توان به کمبود گوگرد در کشاورزی دست پیدا کرد. با این حال به هیچ عنوان هنگام مشاهده علائم نخستین جای نگرانی وجود دارد. بلافاصله پس از اینکه متوجه کمبود گوگرد گیاهان شدید، می‌ توانید به سراغ رفع این مشکل بروید. با خرید کود گوگردی و استفاده اصولی از آن ها می‌ توان به رفع مشکل به وجود آمده کمک فراوان نمود. انواع کودهای سولفات، کودهای گوگرد مایع، گوگرد معدنی و گوگرد پودری در کنار کود گوگرد پالایشگاهی از جمله محصولاتی به شمار می‌ روند که می‌ توانند برای رفع کمبود این عنصر به کار گرفته شوند.

دلیل استفاده از کود گوگردی

خواص کود گوگرد برای درخت و محصولات کشاورزی به شکلی است که بسیاری از باغداران و کشاورزان همواره به دنبال بکارگیری انواع کودهای حاوی این عنصر بر روی خاک زمین‌ های کشاورزی و باغ‌ های خود هستند. معمولا در بخش‌ های زیادی از کشور برای اصلاح خاک از انواع کود گوگردی استفاده می‌ کنند. گوگرد به عنوان یک ماده غذایی مورد نیاز گیاهان باید برای رشد بهینه آن ها تامین شود. استفاده از کود گوگردی بر روی زمین‌ های کشاورزی به کاهش چشمگیر مصرف آب نیز کمک فراوان می‌ کند. با توجه به اینکه این نوع کود هیچگونه اثر مخربی بر روی محیط زیست نمی‌ گذارد، برای کمک به حفظ سلامت آن می‌ توانیم از کودهای حاوی این عنصر استفاده نماییم. این پایان کار نیست و دلیل استفاده از کود گوگردی می‌ تواند جلوگیری از گسترش قارچ‌ های خاکزی نیز باشد. برخی از کارشناسان همواره تاکید می‌ کنند برای کاهش ph خاک‌ های شور و آهکی و همچنین اصلاح آن ها می‌ توانید به سراغ استفاده از کودهای گوگردی بروید. این ماده غذایی می‌ تواند به افزایش حلالیت عناصر غذایی نیز کمک کرده و با بکارگیری آن می‌ توان مصرف کودهای ریز مغذی و فسفات را کاهش داد.

با توجه به اینکه در بخش زیادی از زمین‌ های کشاورزی کشور معمولا با تنش خشکی مواجه می‌ شویم، جهت بهبود حاصلخیزی خاک و رفع مشکلات این چنینی توصیه ما به شما استفاده از کود گوگردی است.

تاثیر گوگرد بر خاک و نقش آن در اکوسیستم کشاورزی و طبیعت

تاثیر گوگرد بر خاک و نقش بی‌ بدیل آن در اکوسیستم‌ های کشاورزی ثابت شده است. گوگرد از جمله موادی بوده که می‌ تواند به تولید کلروفیل و پروتئین کمک فراوان داشته باشد. این دو ماده به رشد بهتر گیاهان کمک زیادی می‌ کنند. استفاده از کودهای حاوی گوگرد می‌ تواند به جبران کردن کمبود نیتروژن یا ازت در خاک نیز کمک نماید. کودهای حاوی گوگرد از پژمردگی و خشکی گیاهان نیز جلوگیری می‌ کنند. با بکارگیری انواع کود حاوی گوگرد می‌ توان به پخش یکنواخت کلروتیک در خاک نیز کمک فراوان نمود.

اهمیت و نقش گوگرد در کشاورزی و میزان مناسب بکارگیری آن

نقش گوگرد در کشاورزی بسیار پررنگ است. با توجه به اینکه کشاورزان نمی‌ توانند از طریق منابع آبی برای رشد گیاهان گوگرد مورد نیاز را فراهم کنند، ترجیح می‌ دهند به سراغ کودهای حاوی این ماده بروند. نکته ضروری این است که میزان استفاده از گوگرد باید کاملا بر اساس استانداردهای لازم انجام گیرد. قبل از انجام هر کاری و بکارگیری انواع کودهای حاوی گوگرد ابتدا آزمایش‌ های لازم را بر روی خاک زمین کشاورزی انجام دهید. با دریافت نتایج آزمایش و پس از مشورت کردن با کارشناسان کشاورزی می‌ توانید از گوگرد بر روی خاک تزریق کنید. معمولا توصیه می‌ شود با هدف اثرگذاری بهتر گوگرد و افزایش نقش گوگرد در کشاورزی به همراه کودهای حاوی این ماده از نمک اپسوم نیز استفاده نمایید. انجام این کار می‌ تواند به اثرگذاری چند برابری گوگرد کمک کرده و همچنین خاک زمین کشاورزی را یاری می‌ کند تا عناصر مورد نیاز خود را دریافت نماید. نکته ضروری که باید هنگام استفاده از کودهای گوگردی در نظر بگیرید این است که ترکیب آن ها با کودهای حاوی کلسیم مشکل ساز خواهد بود. ترکیب کود گوگرد با کودهای دارای کلسیم موجب ایجاد رسوب می‌ شود.

نقش گوگرد در کشاورزی، تاثیر گوگرد بر عملکرد گیاه و سازگاری آن با آفات و تنش‌ های محیطی

نقش گوگرد در کشاورزی بسیار مفید و پررنگ است. استفاده از گوگرد می‌ تواند به افزایش کیفیت آبیاری کمک فراوان داشته باشد. علاوه بر این با بکارگیری بهترین کود گوگردی می‌ توان از تجمع نیترات در محصولات کشاورزی جلوگیری نمود. گوگرد یک ماده موثر برای اسیدی کردن خاک به شمار می‌ رود. با توجه به این امر هنگام اسیدی شدن خاک‌ های زمین کشاورزی می‌ توان گفت که مواد آلی با سرعت و کیفیت بهتری جذب می‌ شوند. مزایای گوگرد در کشاورزی و تاثیر آن ها بر روی عملکرد گیاه را می‌ توان موارد زیر نام برد.

افزایش کیفیت آبیاری

جلوگیری از تجمع نیترات در محصولات

اصلاح ph خاک‌ های شور و قلیایی

ضدعفونی کردن خاک زمین کشاورزی

اسیدی کردن خاک و کمک به جذب بهتر مواد آلی

کمبود گوگرد چه اثر مخربی بر روی محیط زیست می‌ گذارد؟

آثار منفی کمبود گوگرد بر روی محیط زیست به گونه‌ ای هستند که باید برای مقابله با این مشکلات از بهترین کود گوگردی در کشاورزی و باغداری استفاده کنید. هنگامی که میزان گوگرد در کشاورزی، محصولات، بدن افراد و غذاها کاهش یابد، با مشکلات زیادی افراد را مواجه خواهد کرد.

از جمله آثار منفی زیست محیطی کمبود گوگرد می‌ توان به کاهش باروری گیاهان اشاره نمود. اگر گوگرد مورد نیاز گیاهان و محصولات کشاورزی تامین نشود، با زرد شدن برگ گیاهان مواجه خواهید شد. در این شرایط و با کمبود گوگرد، گیاه قادر به جذب مواد آلی و کلسیم نیست.

یکی از مشکلاتی که کمبود گوگرد می‌ تواند بر روی بدن انسان بگذارد، خشکی پوست است.

کمبود گوگرد به آسیب‌ های بافی در انسان نیز منجر می‌ شود.

از تمام موارد که بگذریم به یکی از بزرگترین مضرات کمبود گوگرد در کشاورزی گیاه و غذا برخورد می‌ کنیم. اگر گوگرد مورد نیاز بدن انسان تامین نشود، با مشکلاتی مانند آرتروز، پوکی استخوان و آلرژی مواجه خواهد شد. پس می‌ توان مهم‌ ترین آثار منفی زیست محیطی کمبود گوگرد را موارد زیر نام برد.

کاهش باروری گیاهان

افزایش آسیب‌ های بافتی در بدن انسان

ایجاد خشکی پوست بر روی بدن انسان

جلوگیری از جذب مواد آلی و کلسیم

زرد شدن برگ گیاهان

افز احتمال ابتلا به پوکی استخوان، آرتروز و آلرژی

تاثیر گوگرد بر خاک و حاصلخیزی زمین کشاورزی

تاثیر گوگرد بر خاک و نقش گوگرد بر کشاورزی به گونه‌ ای است که برای افزایش حاصلخیزی خاک همواره تاکید به استفاده اصولی از این ماده غذایی می‌ شود. با توجه به اینکه خواص گوگرد در کشاورزی گسترده هستند، هنگام بکارگیری کودهای حاوی این عنصر می‌ توانید به بهبود خواص فیزیکی و حاصلخیزی خاک کمک فراوان نمایید. از جنبه‌ های مختلف می‌ توان تاثیر گوگرد بر خاک و حاصلخیزی زمین‌ های کشاورزی را مشاهده کرد. با توجه به اینکه استفاده از کود گوگردی می‌ تواند به کاهش ph خاک کمک کند، نقش بسزای آن را در حاصلخیزی خاک مشاهده خواهیم نمود.

این پایان کار نیست و نقش گوگرد در حاصلخیزی خاک گسترده‌ تر از مورد بیان شده است. با استفاده از بهترین کود گوگردی در کشاورزی می‌ توان به گیاهان کمک نمود تا دسترسی بیشتری به مواد غذایی و ریز مغذی‌ ها داشته باشند. از این رو همواره تاکید می‌ شود هنگام خرید کود کشاورزی به سراغ کودهای حاوی گوگرد رفته تا اطمینان حاصل نمایید به بهبود حاصلخیزی خاک زمین کشاورزی خود کمک کرده‌ اید. فراموش نکنید قبل از بکارگیری کود حاوی گوگرد و انواع کودهایی که حاوی عناصر ضروری دیگر هستند، آزمایش خاک زمین کشاورزی باید انجام گیرد.

نقش گوگرد در کشاورزی و ساختار گیاهان

مزایای گوگرد در کشاورزی بیش از موارد بیان شده هستند. کود گوگردی می‌ تواند نقش مهمی بر روی ساختار گیاهان و بهبود عملکرد کیفی آن ها بگذارد. بدون تردید تشکیل اسید آمینه‌ های ضروری را می‌ توان مهمترین نقش گوگرد در کشاورزی و تاثیر آن بر روی محصولات زراعی نام برد. استفاده از کودهای حاوی گوگرد به تشکیل اسید آمینه‌ های ضروری مانند سیستین، سیستئین و متیونین کمک فراوان خواهد کرد. به همین علت می‌ توان گفت که در سنتز پروتئین، گوگرد به عنوان یکی از مهم‌ ترین عناصر حضور دارد. حضور گوگرد به افزایش پروتئین دانه کمک فراوان خواهد نمود.

یکی دیگر از نقش‌ های گوگرد در ساختار گیاه، حضور فعال در ساختمان سولفو لیپیدها است. سولفو لیپیدها که در غشای سلول می‌ توان آن ها را مشاهده کرد، نقش اصلی را در تشکیل روغن گیاه بر عهده می‌ گیرند. گوگرد علاوه بر موارد بیان شده نقش موثری در ساخت کلروفیل گیاهان نیز ایفا می‌ کند. هنگام کمبود کلروفیل با زرد شدن برگ گیاهان مواجه می شوید.

بررسی نقش گوگرد در ساختار گیاه نشان می‌ دهد که این عنصر حیاتی و مهم در تقسیم سلولی نیز حضوری پررنگ دارد. بنابراین می‌ توان گفت که در زادآوری گیاه و باروری بیشتر آن ها می‌ تواند نقش موثری ایفا کند. هنگامی که گیاهان و محصولات کشاورزی شما در معرض کمبود آب و تنش‌ های محیطی قرار گیرند، اسمولیت ها به عنوان ترکیبات آلی می‌ توانند به افزایش مقاومت گیاه و توان آن ها در برابر تنش ها کمک کنند. عنصر گوگرد در کنار باکتری‌ های تیوباسیلوس می‌ تواند سبب بالا بردن محتوای اسمولیت‌ ها شده و با افزایش فعالیت آنزیم‌ های اکسید کننده به گیاهان کمک کند تا در برابر تنش بی‌ آبی تحمل بیشتری داشته باشند. تمام این موارد نشان می‌ دهند که نقش گوگرد در بهبود عملکرد کمی و کیفی گیاهان تا چه اندازه پررنگ است.

تاثیر گوگرد بر روی کاهش محدودیت‌ های خاک‌ های آهکی

همانگونه که می‌ دانید وجود کربنات‌ های آزاد منیزیم و کلسیم اساس شکل‌ گیری خاک‌ های آهکی هستند. متاسفانه در بخش زیادی از زمین‌ های کشاورزی ایران به واسطه شرایط آب و هوایی حاکم و به دلیل عدم بارندگی با تجمع کربنات‌ ها در خاک و مواجه هستیم. یکی از بزرگترین مشکلاتی که بخش زیادی از کشاورزان در کشور ما با آن روبرو می‌ شوند، وجود خاک‌ های آهکی و محدودیت کشت و کار در این زمین‌ های کشاورزی است. با وجود اینکه در خاک‌ های با ph اسیدی تا خاک‌ های خنثی، آهک قابلیت حل شدن دارد ولی در خاک‌ های قلیایی حل نمی‌ شود. به همین علت می‌ تواند نقش یک مخزن را برای رسوب فسفات ایفا نماید. با توجه به کمبود مواد آلی و مقدار فسفر در خاک‌ های آهکی و به واسطه افزایش ph خاک، لازم است که به مقابله با این مشکل پرداخت.

امروزه از موادی مانند گوگرد، اسید سولفوریک و گچ برای کاهش آهک موجود در زمین‌ های کشاورزی و اصلاح خاک‌ های آهکی استفاده می‌ شود. اگر به دنبال یکی از مقرون به صرفه‌ ترین مواد برای اصلاح خاک‌ های آهکی هستید، توصیه ما به شما بکارگیری گوگرد و کودهای حاوی این عنصر است. امروزه در نقاط مختلف کشور برای اسیدی کردن خاک از این عنصر کمک می‌ گیرند. یادآور می‌ شویم که تاثیر گوگرد برای اسیدی کردن خاک رابطه مستقیم با تولید اسید سولفوریک و میزان اکسایش گوگرد دارد. باکتری‌ هایی از جنس تیوباسیلوس، اکسیداسیون بیولوژیکی گوگرد در خاک را بر عهده گرفته‌ اند. در نتیجه این فرآیند می‌ توان سولفات مورد نیاز گیاه را تامین کرده و همچنین برای کاهش موضعی ph خاک، روی این ویژگی حساب ویژه‌ ای باز کرد.

نقش گوگرد در کیفیت غذا

همان اندازه که تاثیر گوگرد بر خاک زمین‌ های کشاورزی پررنگ است، این عنصر می‌ تواند بر روی کیفیت غذا نیز تاثیر فراوان بگذارد. گوگرد در تهیه مواد غذایی استفاده زیادی دارد. استفاده از این عنصر می‌ تواند طعم و مزه سبزیجات را به شکل قابل توجهی بهبود دهد. علاوه بر این با تامین گوگرد مورد نیاز مواد غذایی می‌ توان اسید آمینه های موجود و ویتامین‌ های غذا را نیز افزایش داد. اگر در غذا و تمام خوراکی‌ ها محصولات کشاورزی و میوه‌ ها عنصر گوگرد به مقدار کافی وجود داشته باشد، آنزیم‌ های حیاتی نیز در آن ها رشد بهتری خواهند داشت.

معرفی انواع کودهای گوگردی در کشاورزی

امروزه تولید کنندگان کودهای کشاورزی مدل‌ های مختلفی از انواع کودهای حاوی گوگرد را در دسترس شما قرار می‌ دهند. برای خرید بهترین کود کشاورزی حاوی گوگرد می‌ توانید با کارشناسان و مشاورین مجموعه کودیران مشورت کنید.

  • کود گوگرد معدنی

همانگونه که از نام این نوع کود گوگردی مشخص است، از معدن آن را به صورت مستقیم استخراج می‌ کنند. در این نوع کودهای کشاورزی می‌ توان مواردی مانند آلومینیوم را نیز مشاهده نمود. با توجه به اینکه فرآوری کاملی برای تهیه کود گوگرد معدنی طی نمی‌ شود، گاهی اوقات ممکن است که این نوع کودها دارای گازهای خطرناک باشند. به همین علت در مقایسه با انواع کودهای گوگردی اثرات منفی به مراتب بیشتری خواهند داشت. یادآور می‌ شویم عناصر ضروری مورد نیاز گیاهان مانند پتاسیم و آهک نقش بسزایی در حاصلخیزی خاک دارند.

  • گوگرد پالایشگاهی

دسته دیگری از کودهای گوگردی که به عنوان گوگرد پالایشگاهی در بازار یافت می‌ شوند دارای حجم زیادی از این عنصر ضروری هستند. این نوع کودها که توسط پالایشگاه‌ ها تولید می‌ شوند را می‌ توان به شکل مستقیم مورد استفاده قرار داد. علاوه بر این امکان ترکیب کود گوگرد پالایشگاهی با کودهای دیگر و اضافه کردن آن به خاک نیز وجود دارد. انواع کود گوگرد پودری و کود گوگرد گرانوله را می‌ توان از جمله کودهای پالایشگاهی عنوان کرد. امروزه به راحتی می‌ توانید دسترسی به کود گوگرد پودری و انواع کود گوگرد گرانوله داشته باشید. با توجه به اینکه در این نوع کود هم مقدار زیادی گوگرد وجود دارد و دارای کمترین عناصر مضر است، می‌ توان گفت که از جمله بهترین کودهای گوگردی موجود در بازار به شمار می‌ رود. یادآور می‌ شویم کودهای گوگرد پالایشگاهی قابلیت حل شدن در آب را ندارند.

  • کود گوگرد مایع

امروزه فروش کود گوگرد مایع به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. با توجه به اینکه کود گوگرد مایع از جمله پرکاربردترین کودها در کشاورزی به شمار می‌ رود، نگاه ویژه‌ ای به آن می‌ توان داشت. مقدار گوگرد موجود در این نوع کودها بسیار کم است. به همین علت کشاورزان و باغداران با خیالی آسوده می‌ توانند از آن استفاده نمایند. نکته مهمی که هنگام خرید کود گوگرد مایع و استفاده از آن وجود دارد این است که نمی‌ توان آن را جهت اصلاح خاک با کودهای دیگر ترکیب کرد. استفاده از کود گوگرد مایع به باروری و رشد گیاهان کمک می‌ کند. اگر به شکل غیر استاندارد و بیش از حد مورد نیاز از کود گوگرد مایع استفاده کنید، متوجه خواهید شد که ساختار خاک کاملا متلاشی می‌ شود. در عین حال بخش زیادی از کشاورزان و باغداران ترجیح می‌ دهند برای از بین بردن حشرات و کنترل آفات از کود گوگرد مایع استفاده کنند.

  • کود گوگردی دارای سولفات

دسته دیگری از کودهای گوگردی موجود در بازار که می‌ توانند برای تامین گوگرد مورد نیاز خاک مورد استفاده قرار گیرند، کودهای دارای مقداری سولفات به شمار می‌ روند. انواع کودهای حاوی سولفات مانند کود سولفات منیزیم، کود سولفات پتاسیم، کود سولفات آمونیوم، کود سولفات روی و کود سولفات ریزمغزی‌ ها مانند آهن امروزه در بازار عرضه می‌ شوند.

سخن پایانی

تاثیر گوگرد بر خاک و محصولات کشاورزی را ما در این مطلب به طور کلی بیان کردیم. استفاده از کودهای حاوی گوگرد و عناصر مورد نیاز دیگر برای خاک و محصولات کشاورزی به بهبود کیفیت و کمیت آن ها کمک می‌ کند. نکته مهمی که وجود دارد این است حتما قبل از خرید انواع کود گرانوله و خرید انواع کودهای ماکرو یا NPK با کارشناسان این حوزه مشورت کرده و آزمایش خاک را انجام دهید. مشاورین و کارشناسان فروشگاه کودیران به شما کمک می‌ کنند تا در خرید بهترین کودهای حاوی گوگرد بتوانید به خوبی عمل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!